Nieuws
Now Reading
Sassybot maakt met ‘Winkeltje’ overstap van rouwverwerking naar retail
0

Sassybot maakt met ‘Winkeltje’ overstap van rouwverwerking naar retail

by Alessandra van Otterlo29 januari, 2019

Sassybots vorige game Fragments of Him was een narrative point and click experience over het verwerken van verlies. Hun nieuwe game Winkeltje kan daar bijna niet verder vanaf staan. Tino van der Kraan, creative director bij Sassybot, over de ommezwaai: “We willen niet alleen maar hetzelfde soort games maken”.

Fragments of Him draait om rouwverwerking en in Winkeltje run je een – je raadt het al – winkel, maar dan een uit lang vervlogen tijden. Van der Kraan legt uit waar de switch van zware kost naar luchtige materie vandaan komt: “Fragments of Him had een focus op het verhaal en met Winkeltje willen we een game maken waarbij gameplay voorop staat. We hebben de ontwikkeling modulair aangepakt en bij aanvang was het wel het idee om de game van meer verhaal te voorzien, maar helaas liepen alle lopende financieringsaanvragen op niets uit. We moesten development uit eigen zak betalen en dat betekende dat er geen middelen waren om vóór de early access een verhaal te realiseren.”

Brede passie

Dat Winkeltje minder narratief is ziet Van der Kraan niet als groot nadeel: “Onze passie voor games en games ontwikkelen is breed en is het niet onze ambitie om alleen maar dezelfde soort games te maken. Het was te verwachten dat we na Fragments of Him bekend zouden staan als ontwikkelaars van narrative focused games, maar we richten ons liever op een idee dat tof klinkt en dat we waar kunnen maken met de middelen die we hebben.”

Winke.. what?

De keuze voor de titel was volgens Van der Kraan niet zomaar gemaakt: “Het heeft erg lang geduurd voordat we eindelijk op Winkeltje waren beland. We vonden het moeilijk om een naam te vinden die zowel beschreef wat de game was en die uniek genoeg was om er internationaal uit te springen. Gelukkig heeft Abbey Games met Reus bewezen dat een vreemd woord met moeilijke uitspraak niet een probleem hoeft te zijn. Het idee achter de game word mede gedreven door de charme van een klein winkeltje en de trots van een ondernemer. Qua inspiratie probeerden we naar oude Nederlandse referenties en invloeden te kijken en we hebben zelfs een research trip gedaan naar het Rijksmuseum. Het is niet het doel om historisch accuraat te zijn, maar meer om een fantasievolle interpretatie te doen van de periode. Om die invloeden te weerspiegelen is het “-tje” gedeelte van de titel van de game zo Nederlands als maar kan en is het, net als het woord gezellig, altijd leuk om aan een buitenlander uit te leggen wat dit betekent.

Duurzame cash flow

De reden voor een early access release is volgens Van der Kraan de meest logische: “We willen met Winkeltje een game neerzetten als platform die langzaam in omvang en waarde groeit door samenwerking met de spelers. Zij kunnen middels Discord feedback geven en zo de ontwikkeling beïnvloeden. Ten opzichte van Fragments of Him is het project flexibel opgezet met het doel een solide basis te bouwen waar we snel en iteratief onze visie voor de game op kunnen uitwerken. Zo is het nu mogelijk om spelers binnen tien minuten van een nieuwe versie te voorzien die door meer dan 150 stabiliteitstests heen is gegaan. Daarnaast is early access voor ons een reality check om te ondervinden of we de interesse in Winkeltje kunnen omzetten in duurzame cash flow. We hebben met Fragments of Him gemerkt dat er veel interesse was, maar dat we dit niet genoeg konden omzetten in verkochte exemplaren.”

Nu al tien uur gameplay

De early access periode van Winkeltje gaat zolang duren als nodig, en zolang Sassybot het zich kan veroorloven; op dit moment denken ze aan minimaal een jaar. Dat betekent echter niet dat de versie die ze op 19 februari uitbrengen weinig te bieden heeft. “Winkeltje is vanaf release als early access game al volledig speelbaar met ongeveer tien uur aan vermakelijke gameplay,” zegt Van der Kraan. “Ook ondersteunen we vertalingen van de community en kun je de game met muis en keyboard, of controller spelen. Gezien de ondersteunde features is het al een opzichzelfstaande game maar willen we met Winkeltje iets neerzetten die veel meer gaat zijn dan het nu is.

Van der Kraan gaat er vanuit dat ze er qua publishing alleen voor staan, maar als er een uitgever die ze kunnen vertrouwen met een goed aanbod komt staan ze daar zeker voor open.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).