Business
Now Reading
Eric Ruts vindt omgaan met boze community coolste ervaring ooit
0

Eric Ruts vindt omgaan met boze community coolste ervaring ooit

by Alessandra van Otterlo14 januari, 2019

In een poging om niet geactiveerde Steam keys ongeldig te maken drukt Eric Ruts, CEO van developer HyperReuts op een verkeerde knop en maakt álle keys ongeldig. Hiermee haalt hij zich de woede van een horde spelers op de nek, maar gelukkig wisten ze het tij te keren. Ruts kijkt terug op de roerige periode: “Het is de meest spannende en coolste ervaringen die ik heb gehad.”

Misrekening

Ruts vertelt hoe het allemaal begon in 2017: “Evolvation is een multiplayer focused game en toen de game uitkwam wilden we met het weggeven van gratis keys een boost geven aan het aantal concurrent spelers. We hadden een berekening gemaakt waarin we rekening hielden met het aantal game-modes in de game, hoeveel games we gehost zouden willen zien, hoe saturated de servers zouden moeten zijn en de verschillende tijdzones van de actieve spelers. We gingen er vanuit dat van de 10.000 keys zo’n 30 procent niet geactiveerd zou worden en dat van de 7.000 mensen die de game opstarten 50 procent weer zou afhaken en dat de andere 50 procent gemiddeld een half uurtje zou spelen, waarmee we uitkwamen op ongeveer 70 concurrent spelers.

De realiteit bleek echter heel anders. Er hadden slechts een paar honderd mensen ingelogd, waarvan de meesten waarschijnlijk trading card bots waren, want slechts een enkeling had Evolvation daadwerkelijk gespeeld. Dat de keys verkocht werden via andere sites hielp het spelersaantal niet vooruit, sterker nog: We hebben er volgens mij überhaupt niets van gemerkt. Het enige wat de doorverkochte keys voor ons betekenden was dat we geen omzet draaiden en dat de reseller de enige was die profijt had. We hebben dit geaccepteerd als wijze les en verder laten gaan.”

Met één druk op de knop…

“We zijn nu twee jaar verder en bezig met een complete overhaul van de game. Voor ‘Evolvation 2.0’ had ik een grote en langdurige campagne gepland om de game te promoten. In de voorbereiding van de campagne bedacht ik mij dat we die 10.000 keys hadden weggeven. Het zou zonde zijn dat wanneer de campagne een succes zou zijn, we nog steeds geen omzet zouden hebben omdat mensen hun key bij een reseller kopen. Dus ik dacht laat ik de niet geactiveerde keys na ruim twee jaar maar deactiveren.

Ik klik op een paar knoppen en het lijkt gelukt. Twee minuten later krijg ik echter een bericht van een vriend die me vraagt waarom zijn key banned is en hij stuurt me een link naar een forum met klachten over het bannen van keys. Het bleek dat iets goed mis was gegaan. Ik schreef direct een response waarin ik zeer open en eerlijk was tegen de community over wat er gebeurd was en wat ik zou doen om het op te lossen. Door mijn eerlijkheid en openhartigheid kwamen er twee fronten: een groep die mij niet geloofde en mij bleef uitschelden en een groep die mij graag wilde helpen.

Door simpel een druk op de knop was er een direct netwerk ingeschakeld. Dit was ontzettend spannend maar ook ontmoedigend, omdat het eerst voornamelijk negatief was. Valve wilde ook niet meewerken om het spel gratis te maken – wat ons de enige oplossing leek om dit recht te zetten. Daar ben ik lang mee bezig geweest. Toen ik eindelijk iemand van Valve te pakken had en na veel moeilijke gesprekken lukte het uiteindelijk. We hoopten met Valve een datum te kunnen afspreken waarop Evolvation gratis zou worden, om eerst een update met bug fixes te releasen, onze servers te stabiliseren, en de community in te lichten. Echter kreeg ik plots een mail van Valve: Your game is now free…”

Meer spelers dan PUBG

“Na dat bericht open ik de stat log en zie dat 5.000 mensen de game spelen en twee minuten later zijn dat er 15.000. Ik bel lead programmer Jacob Kooijman en terwijl ik hem vertel wat er gebeurt zie ik het aantal stijgen concurrent spelers stijgen naar 180.000. Dit was een geweldig gevoel. Voor we het wisten stonden we op nummer één bij upcoming games world-wide en we stonden voor een lange tijd boven PUBG in de wereldranglijst van meest gespeelde games. Het ging de hele wereld over, en media as PC-gamer en Eurogamer schreven over ons.

We hebben door dit hele avontuur nu een hele grote, betrokken en enthousiaste community die actief is op Discord en meehelpt met het opzetten van de game. We zijn druk bezig om de overhaul van de game met hun steun rond te maken. Ze helpen ons bij redesign van de UX, PR, localisation, ze hosten dedicated servers, ontwerpen maps en testen de game. Het is schitterend om te zien hoe mensen bepaalde rollen oppakken en discussies leiden met betrekking tot de game. We maken een game waarin de community op nummer één staat en het bij veel dingen ook voor het zeggen heeft. Ik geloof er sterk in dat een game ontwikkeld met en door een sterk betrokken community een gegarandeerd succes is. We maken het spel tenslotte voor de spelers.

Financieel heeft het nog niets opgeleverd, maar dat is ook niet heel erg want we zijn nog niet klaar met de game. Wanneer Evolvation af is gaan we ‘m actief aan de man brengen. De verwachting is dat er weer nieuwe spelers zullen komen door de actieve community. Daarnaast hebben we heel veel goede contacten opgedaan. Mensen geven ons tips hoe we de game succesvol kunnen maken en hoe we de potentie kunnen benutten, en er zijn meerdere grote internationale spelers die geïnteresseerd zijn in een partnership.”

Dit jaar gaat het gebeuren

“We zijn nog niet tevreden met het aantal concurrent spelers dat we nu hebben. Voor een multiplayer game is het cruciaal dat we hogere spelersaantallen gaan halen, maar we hebben er het volste vertrouwen in dat dat gaat lukken na het publishen van het nieuwe game-model. Dit jaar staat echt in het teken van de doorbraak van Evolvation. We zijn al vrij ver met de community based input en het nieuwe game-model. Jacob en ik hebben er super veel zin in en zijn extra gemotiveerd door de goede samenwerking met de community. Zij en ik geloven echt dat het een groot succes gaat worden; 2019 is hét jaar.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).