Now Reading
Terugblik 2018 • Nederlandse game-industrie verliest belangrijke evenementen
0

Terugblik 2018 • Nederlandse game-industrie verliest belangrijke evenementen

by Alessandra van Otterlo20 december, 2018

Dit jaar was een jaar zonder Control Conference, zonder de Dutch Game Awards en ook Unite Europe zocht in 2018 z’n heil elders. Drie verschillende evenementen, maar de reden dat ze er niet meer zijn is min of meer hetzelfde: het is in Nederland lastig om de boel financieel rond te krijgen.

Nederland is een klein land en er zijn minder gamebedrijven, maar dat is niet de enige reden. Het is ook de manier waarop veel developers naar uitgaven voor dit soort evenementen kijken. De prijs van een ticket voor de game awards wordt vergeleken met een avondje uit eten. Het bedrag wat ze voor Unity Europe moet neertellen vindt men te hoog voor het niveau van de praatjes. En hoewel de kaarten voor Control Conference een stuk lager zijn dan menig andere game-congres hebben veel mensen daarvoor ook geen geld. Allemaal begrijpelijke argumenten, maar ze gaan wel voorbijgaan aan het grotere geheel.

Netwerken en lobby

Om dat bredere plaatje scherp te krijgen moet je kijken naar het bredere nut van evenementen. Zo bracht Unite Europe interessante buitenlandse partijen als platformhouders en publishers naar Nederland. Dat vertegenwoordigers van Nintendo, Valve en Sony in 2017 Indigo konden bezoeken was omdat ze toch al in Nederland waren voor Unite. Publishers kwamen naar Control Conference om games van Nederlandse devs te scouten, en sprekers waren beschikbaar om naar portfolio’s van studenten te kijken. En een Dutch Game Award is handig in de promotie van een game en staat goed op je Steam pagina. Daarnaast is het awards-diner een mooi lobby-moment.

Die lobby is onmisbaar voor een industrie. Lokale en landelijke overheden weten over het algemeen weinig over de industrie. Wat ze op het gebied van games meekrijgen in de landelijke media zijn de lootboxen en verslavingsproblematiek. Geen incentive om geld vrij te maken om de game-industrie te ondersteunen. Het is dus belangrijk dat ze meer leren over en beter bekend raken met de industrie, bijvoorbeeld door ze op evenementen in contact te brengen met developers en hun games.  Maar als het ene na het andere evenement verdwijnt wordt dat lastig.

Leg dat maar eens uit

En dan kom je terecht in een vicieuze cirkel. De overheid ziet het belang niet en stopt met financiële ondersteuning. Waardoor de investering vanuit de industrie groter moet worden om dingen in stand te houden. Lukt dat niet, dan wordt de kans alleen maar kleiner dat de overheid interesse toont, want het is moeilijk om in Den Haag uit te leggen dat het de moeite waard is om in de game-industrie te investeren, wanneer de industrie dat zelf niet doet.

De neerwaartse spiraal in Nederland is precies het tegenovergestelde van wat er in Duitsland gebeurt. Unite Europe vond een nieuwe thuisbasis in Berlijn en ook de eerste editie van Twitchcon Europe vindt daar volgend jaar plaats. Bedrijven zien dat er in Duitsland van alles gebeurt en sluiten aan. Daarnaast onderhoudt branchevereniging Game nauwe banden met de politiek en zorgt er samen met de industrie voor dat er allerlei gelegenheden zijn waar politici nader kennis kunnen maken met een industrie. En dat werpt z’n vruchten af.

En geef je nu geen bal om de steun van de overheid, bedenk dan dat het waarschijnlijk ook partijen als Unity, Twitch, Sony, Microsoft, Nintendo en ga zo maar door, opvalt dat er in Nederland weinig evenementen zijn.

Uiteraard kun je naar evenementen in het buitenland reizen voor je contacten met publishers en platformhouders, en zijn er voldoende internationale awards waar je voor in kunt schrijven. Dus misschien vind je het helemaal niet erg dat in Nederland alles verdwijnt. Maar zou het niet fijn zijn als we als industrie een situatie kunnen creëren waarin mensen naar óns toekomen in plaats van omgekeerd? Ja? Dan moet de industrie wel zelf willen investeren in het grotere geheel.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).