Business
Now Reading
Terugblik 2018 • Geen makkelijk jaar voor Steam
0

Terugblik 2018 • Geen makkelijk jaar voor Steam

by Alessandra van Otterlo19 december, 2018

Steam heeft geen makkelijk jaar achter de rug en dan drukken we het zachtjes uit. We zetten alles nog eens even op een rijtje.

Valve deed al steeds minder aan curatie voor Steam, maar met de introductie van Steam Direct in juni 2017 gooiden ze de deuren helemaal wagenwijd open waardoor het voor indie-developers nog lastiger was om ontdekt te worden. In april van dit jaar wijzigde Steam de privacy settings waarmee ze SteamSpy dwongen tot stoppen. Ook was er discussie over de manier waarop Steam met reviews omgaat en of ze de dertig procent rev share wel verdienen. Valve legde het gemopper, dat voornamelijk afkomstig was van indie developers, naast zich neer.

Allemaal een eigen store

Maar ook de grote uitgevers leken niet tevreden. Voor EA-games kan je al een tijd niet op Steam terecht, maar moet je naar Origin. Epic Games houdt Fortnite weg van Steam. Activision verkoopt de PC-versie van Destiny 2 en Call of Duty: Black Ops 4 niet op Steam maar via Battle.net. En Bethesda slaat voor Fallout 76 Steam ook over en distribueert de game via Bethesda.net. Deze keer reageerde Valve wel en kwam de grote partijen tegemoet door het percentage dat ze pakken van titels die veel omzetten te verlagen.

Deze aankondiging deed het niet goed binnen de indie community. Adriaan de Jongh riep via Twitter kleine developers op om bij Valve te klagen. Rami Ismail van Vlambeer liet via Twitter zijn onvrede blijken door de aankondiging van Valve vrij te vertalen naar: “Maak je geen zorgen grote game producties, met alle liefde subsidiëren we een beter inkomen voor jullie met de gebroken dromen van beginnende developers die het net hebben gered omdat ze geen invloed hebben, en dat maakt ons niet uit. Maar open alsjeblieft geen eigen store.”

Steam-killers?

En laat dat laatste nu net hetgeen zijn wat Epic Games enkele dagen geleden aankondigde: Ze openden een eigen store waar 88 procent van de omzet naar de developers gaat. Als reactie werd een aantal Steam-releases uitgesteld of zelfs volledig geschrapt en kondigden meerdere developers aan hun game (tijdelijk) exclusief via de Epic Game Store te distribueren.

Ook Discord opende eerder dit jaar een eigen store, en op de valreep van 2018 maakten ze bekend dat self publishing developers bij hun vanaf januari 90 procent van de opbrengsten krijgen.

Of deze nieuwe stores Valve echt in de problemen brengen merken we pas volgend jaar, maar het is in ieder geval duidelijk dat kleine developers én grote publishers niet blij zijn met de manier waarop Steam wordt gerund.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).