Business
Now Reading
Duitse game-industrie krijgt 50 miljoen van de overheid
0

Duitse game-industrie krijgt 50 miljoen van de overheid

by Alessandra van Otterlo15 november, 2018

Duitse branchevereniging game heeft het voor elkaar: in het federale budget is een post van 50 miljoen opgenomen om de Duitse game-industrie te ondersteunen. Hiermee maakt de overheid de belofte tot het oprichten van een gamefonds – die was opgenomen in de coalitieovereenkomst tussen CDU, CSU en SPD – waar.

‘Het opnemen van game-funding in het federale budget van 2019 is een historische stap voor Duitsland als game locatie. Voor de allereerste keer wordt de ontwikkeling van games in Duitsland op federaal niveau gepromoot. We zijn nu slechts enkele stappen van de finishlijn verwijderd,” zegt Felix Falk, Managing Director van game. “Op dit moment zijn de randvoorwaarden voor game development in Duitsland op internationaal niveau nauwelijks competitief. Het is nu een kwestie van het zo snel mogelijk ontwikkelen van een concreet funding-programma en dat goed te laten keuren door de EU. Het is de introductie van het gamefonds dat ons een kans geeft om de internationale hotspots voor game development in te halen.”

Canada, VK en Frankrijk

Met deze hotspots bedoelt Falk landen als Canada, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, waar de overheid de industrie financieel steunt. Als gevolg hiervan liggen die productiekosten volgens game in die landen zo’n 30 procent lager dan in Duitsland.

Waar in Canada, de VK en Frankrijk de impuls voor de industrie met name bestaat in de vorm van belastingvoordeel, is die constructie volgens een woordvoerder van game voor Duitsland niet handig: “Er zijn momenteel geen tax credits voor developers in Duitsland. Zo’n funding systeem zou heel moeilijk te implementeren zijn, aangezien de deelstaten meebeslissen over belastingwetgeving.”

Ook de Belgen krijgen hulp van de overheid

Duitsland is niet ons enige buurland waar de game-industrie een financiële injectie van de overheid krijgt. Vlaams minister van Media, Sven Gatz, presenteerde op de Gamescom zijn actieplan om de Belgische industrie te ondersteunen, onder andere in de vorm van een taxshelter en een Belgisch paviljoen op GDC 2019. Vorig jaar pompte hij al 1 miljoen euro extra in het VAF gamefonds.

Situatie in Nederland

In tegenstelling tot onze buurlanden droogt in Nederland de steun vanuit de overheid voor de game-industrie juist op. Het Gamefonds verdween eind 2017 als apart fonds en ging op in de deelregeling Digitale Cultuur. Daarnaast staat de 30%-regeling voor buitenlandse werknemers onder druk. Deze regeling stelt Nederlandse studio’s in staat om het senior talent dat Nederland tekort komt elders te werven. Zonder deze regeling is werken in Nederland voor veel buitenlanders minder aantrekkelijk, en voor studio’s wordt het in dienst nemen van buitenlandse developers zonder dit voordeel vaak te duur.

Wel kunnen game-bedrijven nog steeds gebruiken van de WBSO-regeling, waarmee ze op arbeidskosten kunnen besparen. Deze regeling wordt op dit moment geëvalueerd wat hiervan de resultaten zijn wordt later dit jaar of begin volgend jaar bekend. Ook zijn er verschillende innovatie- en onderzoeksregelingen waar de game-industrie in principe gebruik van kan maken. Deze regelingen zijn echter vaak erg ingewikkeld en vragen een substantiële eigen financiële investering, waardoor ze in de praktijk voor de meeste game developers nauwelijks toegankelijk zijn.

Maar hoewel de game-industrie een aantal jaar geleden veelvuldig genoemd werd binnen het kader van het topsectorenbeleid, en er binnen topconsortium Click NL ooit een aparte pijler Games was, lijkt Den Haag nog maar weinig aandacht – en dus geld – voor de game-industrie te hebben.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).