Now Reading
Opinie • Crunch? Niemand helpt zichzelf vrijwillig naar de klote
0

Opinie • Crunch? Niemand helpt zichzelf vrijwillig naar de klote

by Alessandra van Otterlo16 oktober, 2018

Mensen die games maken weten dat er allerlei mechanics en trucjes zijn om spelers te laten doen wat ze willen. Bij een succesvol bedrijf als Rockstar snappen ze dat. Ze weten hoe je games gewild maakt, hoe je mensen zo gek krijgt om er honderden uren in steken, en om er al spelend ook nog eens geld in te investeren. Spelers kunnen niet wachten om een nieuwe Rockstar titel te spelen, en met toevoeging van de online versies geven ze er ook flink geld aan uit.

Het maken van dat soort games vergt jaren hard werken die soms resulteren in weken of maanden van crunch. Je over de kop werken om een game uit te brengen was ooit iets om trots op te zijn, tenminste volgens een aantal bazen in de industrie. In die gekte sleepten ze hun hele team mee, en als je er een probleem mee had dan werd je verwezen naar het gat van de deur. Wegens gebrek aan passie. Nu er steeds meer aandacht is voor het welzijn van werknemers wordt er anders tegen crunch aangekeken. Het is nog lang niet verdwenen is, maar er wordt niet meer openlijk over opgeschept, althans door de meeste mensen niet.

Wel door Dan Houser, mede-oprichter van Rockstar. Eerst openlijk, maar toen dat leidde tot kritiek krabbelde hij wat terug. Het was niet iedereen in de studio, plus alle mensen die crunchten deden dat omdat ze het zelf wilden. Uit passie voor hun vak. Dan heb ik nieuws voor Houser, net als de spelers van zijn games laten ook zijn developers zich beïnvloeden. Wellicht door het feit dat hun baas crunch als een badge of honor ziet of misschien zijn ze, terecht of niet, bang dat ze hun baan kwijtraken. En wie wil er na een lange dag nu het eerste de deur uitlopen, terwijl de rest van je team nog hard doorwerkt?

Feit is dan niemand zichzelf volledig vrijwillig met 100-urige werkweken naar de klote helpt. En ook al is de crunch niet door Houser zelf opgelegd, het maakt hem niet minder schuldig. Als je echt om je mensen geeft grijp je in als dit soort excessen plaatsvinden. Dan schaam je je om toe te moeten geven dat er mensen binnen je bedrijf zich kapot werken om een game op tijd af te krijgen. De tijden dat je er trots over vertelt in een interview zijn voorbij.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).