Nieuws
Now Reading
GDC 2018 • Oliver Hindle vertelt hoe je influencers bereikt zonder te betalen
0

GDC 2018 • Oliver Hindle vertelt hoe je influencers bereikt zonder te betalen

by Alessandra van Otterlo23 maart, 2018

Oliver Hindle is Product Marketing Manager bij Bossa Studios en YouTuber. In een talk van 15 minuten gaf hij een aantal tips die je kansen bij influencers vergroten.

Het is belangrijk om een relatie op te bouwen met YouTubers. Dit doen kost je geen geld. Wel tijd, maar het is de investering meer dan waard, want het vergroot je kans op coverage.

Geef ze wat om mee te werken

De eerste afweging voor YouTubers om een game te spelen is het aantal views dat ze er mee scoren, geef ze daarom content waar ze wat mee kunnen. In Decksplash hadden Bossa Studios voor YouTubers gebrande skateboards, waardoor ze de game konden spelen met boards met daarop hun eigen logo. In het alien level in Surgeon Simulator gaven ze alle aliens de naam van YouTubers. Dat was voor hen een extra incentive om de game te coveren.

Bij launch ben je te laat

Benader YouTubers al vroeg in development, zodat ze je game leren kennen en betrokken raken. Als je pas bij launch contact met hen opneemt en een code mailt dan ben je te laat. Ze kennen je game niet en de kans dat ze er wat mee doen is klein.

Selecteer de YouTubers de je benadert bewust. Kijk naar kanalen die games coveren die lijken op jouw game. Zomaar blind grote aantallen influencers benaderen is zonde van je tijd en van de gratis games die je weggeeft.

De basis van je email mag best bestaan uit een tekst die voor iedereen hetzelfde is, maar personaliseer het bericht voor iedere YouTuber die je benadert.

Betaal niet

YouTubers betalen heeft volgens Hindle geen nut, althans niet als je maar een klein budget hebt. Net als game developers vormen influencers een hechte community en ze wisselen onderling ervaringen uit. Als je een YouTuber betaalt dan horen anderen daar ook van. Als je hen vervolgens geen geld biedt is de kans kleiner dat ze je gratis coverage geven.

Door te betalen plaats je jezelf ook nog eens tussen andere partijen die dat doen, zoals grote publishers. En daar leg je het qua budget heel snel tegen af.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).