Nieuws
Now Reading
E3 2017 • “Je moet je netwerk warm houden”
0

E3 2017 • “Je moet je netwerk warm houden”

by Alessandra van Otterlo27 juni, 2017

De grote drukte op E3 had voor een enkeling een positief effect. De IndieCade stand in de South Hall werd drukker bezocht dan normaal. Daar troffen we Roy van der Schilden, narrative designer en business director van Wispfire, de makers van Herald.

Van der Schilden vindt het ‘super vet’ om op E3 te zijn: “Hier ontmoet je veel AAA developers. Door alle consumenten is het nu wel anders, buiten de persconferenties lijkt het net Gamescom, maar dan kleiner.”

Aangenaam verrast

Van der Schilden realiseert zich dat de meeste consumenten die de IndieCade stand bezoeken, dat doen vanwege de kortere rijen: “Er was continue wel iemand Herald aan het spelen. Misschien was het proberen van indie games niet hun doel, maar ze zijn wel aangenaam verrast.”

De aanloop naar E3 was vrij kort. Pas vier tot vijf weken van te voren hoorde Wispfire dat Herald was geselecteerd voor IndieCade. Als je voorbereiding zo kort is kan het wel eens een kostbare onderneming worden. Van der Schilden wist onder andere geld te besparen om via Dusseldorf te vliegen. Zijn verblijf in Los Angeles was gratis, omdat hij bij familie in de buurt kon logeren.

Warm netwerk

Van der Schilden vindt deelname aan de beurs een goede investering: “We hebben veel afspraken gehad met de juiste mensen, waaronder pers. Het team van IndieCade probeert wel afspraken te regelen voor de deelnemers, maar ze beloven niets. Je moet ook zelf actief mensen benaderen. Of het echt wat oplevert weet je op dit moment nog niet, maar het is goed om weer allemaal mensen te zien en zo je netwerk warm te houden. Mensen leren je kennen en komen dan op een later moment vaak bij je terug.”

Boek drie en vier in de maak

Na een wat moeizame start lijkt het toch de goede kant op de gaan met Herald. Van der Schilden: “Wispfire heeft het hoofd boven water weten te houden door de mensen om ons heen die ons helpen. We werken momenteel aan boek drie en vier, die in 2018 uitkomen. Daarnaast komt er een echte release op Xbox van boek een en twee. Of we die tegelijk lanceren met het derde en vierde deel weten we nu nog niet.” Met de nieuwe delen willen ze voor de PC-versie ook naar andere platformen: “We geloven niet meer heel erg in Steam als je geen groot marketing budget hebt. We kijken ook naar platforms als Humble, GOG en Green Man Gaming.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).