Business
Now Reading
Interview • Hoe passen games binnen een subsidieregeling voor Digitale cultuur
0

Interview • Hoe passen games binnen een subsidieregeling voor Digitale cultuur

by Alessandra van Otterlo16 januari, 2017

Vorige maand maakte het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie NL de laatste Gamefonds toekenningen bekend. Met ingang van dit jaar vallen games onder de nieuwe regeling Digitale cultuur. Wat dat nu inhoudt en wanneer je een aanvraag in kan dienen lees je hieronder in het interview met Joris van Ballegooijen die binnen het Stimuleringsfonds verantwoordelijk is voor de regeling.

Wat is nou precies digitale cultuur?

“Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie gebruikt per 2017 de term ‘digitale cultuur’ voor het brede werkveld van ontwerpers en makers die werken met digitale technologie. De subsidieregeling Digitale cultuur vervangt de oude regeling voor E-cultuur en het Gamefonds. Het Stimuleringsfonds ondersteunt met deze regeling projecten van vormgevers en makers – waaronder game ontwikkelaars – in de ontwikkeling van hun professionele praktijk.”

In de regeling staat Het doel van de regeling is het stimuleren van (ontwerpend) onderzoek, experiment en reflectie op het gebied van digitale cultuur en het creëren van vrije ruimte voor onafhankelijke makers en organisaties. Wat betekent dat?

“Makers en studio’s in de creatieve industrie zijn voor een groot deel goed in staat hun omzet te halen uit reguliere opdrachten of producten. Het is ook niet de bedoeling dat het Stimuleringsfonds met subsidies de bestaande markt verstoort. Daarom ondersteunen we zoveel mogelijk projecten die bijdragen aan kennisontwikkeling of kennisdeling binnen het vakgebied. Binnen de game-industrie gaat het dan bijvoorbeeld om makers die bezig zijn met de ontwikkeling van innovatieve vormen van gameplay, of onderzoek doen naar nieuwe toepassingen van games. Zij lopen vaak tegen grenzen aan omdat hier in de regel geen geld of tijd voor is. In zo’n situatie kunnen wij een rol spelen. Als maker koop je als het ware tijd om iets nieuws te kunnen ontwikkelen, een bijzondere samenwerking aan te gaan of deel te nemen aan een beurs of programma. Dit is wat we bedoelen we met ‘vrije ruimte’.”

“Wij noemen het onderzoeken dat samenvalt met het maakproces en het experimenteren ‘ontwerpend onderzoek’. Hiermee wordt een onderscheid gemaakt met wetenschappelijk onderzoek. Ontwerpend onderzoek en wetenschappelijk onderzoek kunnen elkaar trouwens vaak goed aanvullen. Ook reflectie op het eigen vakgebied past binnen de subsidieregeling. Door over digitale cultuur te schrijven, of er programma’s of festivals rondom te organiseren kun je bijdragen aan het vergroten van de publieke belangstelling en wordt kennis gedeeld.”

Hoe passen games daar in?

“Games vormen een belangrijk onderdeel van de Digitale cultuur. De game-industrie loopt vaak voorop in het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologie. Ook wordt gekeken naar game principes bij allerlei maatschappelijke vraagstukken en processen. Kennis uit de game-industrie wordt op die manier toegepast bij ontwerpopgaven. Dit is een heel interessante ontwikkeling.”

Moeten games echt een culturele of kunstzinnige inslag hebben of valt innovatie ook onder de regeling?

“We zijn een cultuurfonds, maar richten ons wel op de toegepaste kunsten. Innovatie en artistieke kwaliteit zijn daarom beide belangrijk. Het valt me wel op dat artistieke waarde binnen de game-industrie vaak wordt uitgelegd als goed artwork, maar interessanter is het om het ontwerpen van de ervaring als geheel als artistiek doel te zien. Games gaan over ervaring, daarin moet de artistieke kwaliteit worden gezocht. Het artwork is daar slechts een onderdeel van.”

Het hoeft niet perse digitaal te zijn. Komen bordspellen ook in aanmerking?

“In principe niet, tenzij dat het bordspel digitale cultuur als onderwerp heeft. Met de opmerking over de projectvorm die niet perse digitaal hoeft te zijn bedoelen we dat je je als maker ook kunt verhouden tot systemen of digitale principes door te werken met bijvoorbeeld biologische materialen, dans of geluid. Er zijn oneindig veel crossovers te bedenken tussen kunst, cultuur en digitale technologie. Het gaat ons om een manier van werken die is ontstaan binnen de hackerscultuur, waarbij bestaande systemen worden opengebroken en opnieuw worden bevraagd.”

Is er een maximaal budget per ingediend project?

“Er is een maximaal beschikbaar budget per ronde. Dat zal rond de € 200.000 liggen. Er zijn vier rondes per jaar. Per ronde ontvangen we meestal tussen de veertig en vijftig aanvragen. Ongeveer een kwart van de aanvragen wordt ondersteund dus ik verwacht dat een gemiddelde bijdrage van het fonds aan een project zo’n € 20.000 zal zijn.”

Helpen jullie mensen bij het indienen van een aanvraag?

“Als fondsmedewerker kan ik adviseren over het indienen van een aanvraag en het opstellen van een projectplan. Dit kan omdat de fondsmedewerkers de beoordeling niet zelf doen, maar de aanvragen voorleggen aan een onafhankelijke adviescommissie. Aanvragers kunnen contact opnemen met het fonds. Ik raad iedereen aan om de tekst van de regeling goed te lezen. Hier is ook alle contactinformatie te vinden. Wil je meer weten over games die door het Stimuleringsfonds zijn ondersteund, ga dan naar deze pagina op onze website.”

Meer informatie

De overgang van Gamefonds naar de nieuwe regeling was onderwerp van een panel tijdens Control Conference. Die sessie is hier terug te kijken.

De eerste aanvraagronde voor de regeling Digitale cultuur sluit op 1 februari.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).