Nieuws
Now Reading
Kojima Productions gebruikt Guerrilla engine en opent studio in Amsterdam
0

Kojima Productions gebruikt Guerrilla engine en opent studio in Amsterdam

by Alessandra van Otterlo7 december, 2016

Begin dit jaar reisden game-designer Hideo Kojima en Mark Cerny, de lead system architect van PlayStation 4, de wereld rond om een engine te vinden voor Death Stranding. Hierbij deden zij ook Guerrilla Games in Amsterdam aan. Dit bezoek heeft geleid tot een innige samenwerking, zo bleek afgelopen weekend tijdens de PlayStation Experience. Daar kondigden Kojima Productions en Guerrilla Games aan dat eerstgenoemde voor de ontwikkeling van Death Stranding de Guerrilla engine gebruikt.

Decima

Dit was ook een mooie gelegenheid om de in-house engine van een naam te voorzien: Decima. Tijdens een PSX panel zegt Hermen Hulst, MD van Guerrilla, hierover: “Een engine gaat niet alleen over techniek, het gaat ook om de game development filosofie. Decima is een Griekse godin van de geboorte, dat is een mooie link naar creativiteit.” De naam is ook een verwijzing naar de eeuwenoude Japans-Nederlandse samenwerking. In het Japans is Decima, Dejima. Dit is tevens de naam van een eiland in Nagasaki waar in de 17e tot en met de 19e eeuw handel werd gedreven tussen Japan en Nederland, ondanks het feit dat de rest van Japan in een zelfopgelegde isolatie zat waarin handel met andere landen niet plaatsvond.

Alle games van Guerrilla Games zijn gemaakt met Decima, maar de engine heeft over de jaren heen een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Het is meer dan alleen een rendering engine. In het panel liet Hulst aan de hand van een video zien wat de features van de Decima zijn.

Hermen is gek

De reden dat Kojima voor de Decima engine heeft gekozen is niet alleen vanwege de technologie alleen. Er was van meet af aan een goede klik tussen hem en het team van Guerrilla Games. Hij zegt hierover: “Ik had bij Guerrilla vanaf het begin een heel goed gevoel. Ze leggen de lat heel hoog en dat doen wij ook. Vlak na de begroeting gaven ze me de source code van de engine, zonder dat er een contract was getekend, dat gaf me een heel speciaal gevoel.” Lachend voegt hij hier aan toe: “Ik ben er van overtuigd dat Hermen gek is.”

Studio in Amsterdam

De samenwerking begon met een donatie van de Guerrilla engine aan Kojima Productions, maar is uitgegroeid tot een nauwe samenwerking. Mark Cerny hierover: “Beide bedrijven werken in dezelfde code-base. Iets wat ik nog niet eerder heb gezien.
Samen proberen ze de game technologie naar een hoger niveau te tillen. De volgende logische stap was om de teams ook fysiek samen te brengen.” Dat gebeurt via een Kojima Productions satellite studio in de studio van Guerrilla Games in Amsterdam.

Hulst ziet dit de samenwerking als belangrijke toegevoegde waarde voor de verdere ontwikkeling van Decima: “Binnen de game-industrie is peer-review heel normaal, maar dit is exceptioneel. We hebben nu mensen met een volledig andere achtergrond die meedenken over de code-base en onze ideeën.”

Het PSX-panel over Death Stranding is hier te bekijken op het PlayStation YouTube-kanaal. Het deel over Decima en de samenwerking tussen Guerrilla Games en Kojima Productions begint rond 15:40 minuten.

Beeld bovenaan de pagina: Twitter Hideo Kojima (vlnr: Hideo Kojima, Mark Cerny en Hermen Hulst)

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).