Now Reading
Column: Games zijn slachtoffer van de ‘all you can eat’ cultuur
0

Column: Games zijn slachtoffer van de ‘all you can eat’ cultuur

by Alessandra van Otterlo31 augustus, 2016

Je kent ze wel, de ‘all you can eat’ restaurants, waar je jezelf voor een vast bedrag helemaal kan volproppen. Deze ketens doen het vooral goed als ze etenswaren aanbieden die als duur gezien worden, zoals sushi. Dat je met het zoveel mogelijk eten tegen een vaste lage prijs inlevert op kwaliteit schijnt voor veel mensen geen probleem te zijn. De gemiddelde Sumo zit avond na avond vol.

Games kennen ook een soort ‘all you can eat’ optie, of liever gezegd, een ‘more than you can eat’ variant. Ik heb het over de bundles, Steam sales en gratis PSN en Xbox Live games. Iedereen downloadt grote hoeveelheden games die ze waarschijnlijk nooit zullen spelen. Maar het is zo fijn als je waar krijgt voor je euro. Nu is de devaluatie van games is al langer onderwerp van gesprek, maar het werd voor mij persoonlijk een paar dagen geleden weer actueel. Toen speelde ik binnen een paar uur INSIDE uit.

INSIDE

INSIDE is een mooie, indrukwekkende en goede game. Er is geen tutorial, geen uitleg, geen opening cutscene. Je wordt in het diepe gegooid zonder het gevoel te hebben dat je verdrinkt. Alles is intuïtief en ik heb me geen enkel moment verloren gevoeld. Een uur of vier nadat ik begonnen was met spelen legde ik de controller in mijn schoot. Wow…

Inside gif5

Even daarna vroeg ik mezelf: “Is dit 20 euro waard?” Mijn eerste reactie was van niet, want kijk eens hoeveel meer tijd je je kan vermaken met grote AAA games die net iets meer dan het dubbele kosten. Of naar al die indie titels op Steam die je voor minder dan 10 euro aanschaft. En toen dacht ik aan Mikkel Svendsen, VFX artist bij Playdead en een van de sprekers van Control Conference. Durf ik hem straks in zijn gezicht te zeggen dat ik zijn harde werk waardeer en dat INSIDE schitterend is geworden, maar dat 20 euro toch echt teveel is?

Betrapt!

Plots realiseerde ik me dat ik in de ‘all you can eat’ modus zat. Ik baseerde de waarde van een game puur op het aantal uren spelen, in plaats van op de ervaring. Ik, de persoon die een gruwelijke hekel heeft aan het alles waar ‘all you can eat’ restaurants voor staan, trapte in dezelfde val…

Daarom heb ik me voorgenomen om games van nu af aan op kwaliteit in plaats van op kwantiteit te beoordelen. En less is soms echt more. Had Playdead INSIDE langer kunnen maken? Vast, maar ik betwijfel of het daardoor een betere game was geworden. Soms moet je eten tot je een heerlijk voldaan gevoel hebt, en niet totdat je bommetje vol zit.

 

Disclaimer: Voor INSIDE heb ik een gratis key gekregen, dus dat ik anderen nu ga vertellen dat de game het geld waard is klinkt misschien wat hypocriet. Maar INSIDE is slechts een voorbeeld. Voor nagenoeg al mijn games betaal ik gewoon. Ik accepteer zelden gratis keys, omdat Control geen reviews schrijft.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).