Nieuws
Now Reading
GDC Europe: Volgens Don Daglow zijn games net pannenkoeken
0

GDC Europe: Volgens Don Daglow zijn games net pannenkoeken

by Alessandra van Otterlo22 augustus, 2016

Game designer Don Daglow draait al heel wat jaren mee in de game-industrie, en dat is zacht uitgedrukt. Tijdens GDC Europe deelt hij zijn overlevingstips, zodat anderen net zo lang mee kunnen. Aan het begin van de sessie maakt Daglow een voor hem typisch voorbehoud: “Als deze tips voor jou als persoon niet werken, doe dan vooral wat voor jou het beste voelt.”

Wiens droom leef je eigenlijk?

De vader van Daglow had een grote passie voor antropologie, maar hij kwam terecht in de zakelijke wereld. Niet omdat hij dat zelf zo graag wilde, maar omdat dat de verstandige keuze was. Als Don Daglow zijn vader vragen stelde over zakelijke kwesties kreeg hij netjes antwoord, maar pas wanneer het over antropologie ging begon de goede man te stralen. Het was duidelijk dat hij zijn passie niet had gevolgd en dat vond Daglow jammer: “Je moet luisteren naar je hart, en niet je hoofd laten vertellen wat je hart moet voelen.”

Duizenden mensen dromen over een carrière in de muziek. Games maken wordt ook steeds toegankelijker en we kunnen veel leren van muziek. Wat streef je na als je games maakt? Roem, geld, passie? Die vraag voor jezelf beantwoorden is heel belangrijk. Waarom kijken mensen op naar Adele? Ze is getalenteerd, maar dat zijn vele muzikanten. Gaat het misschien om haar geld, beroemdheid? Of is ze gewoon een product geworden dat goed in de markt is gezet. Is het laatste het geval dan is de kans groot dat je op een gegeven moment niet meer hip bent en mensen je niet meer willen. Een artiest zijn is geweldig, een product zijn niet.

Games zijn net pannenkoeken

Ook wanneer je je passie volgt kan de verveling toeslaan. De industrieveteraan vergelijkt het met het bakken van pannenkoeken. Iedere dag dezelfde ronde pannenkoeken maken is saai. Het is veel leuker om er dierenfiguren van te maken; een traditie binnen de Daglow-familie. Dit is niet alleen goed voor de variatie. Daglow: “Als je een giraffe-pannekoek om moet draaien is de kans groter dat ‘ie niet heel blijft. Als het je lukt, geeft dat veel voldoening.”

Over uitdagingen gesproken, onze industrie vindt zichzelf iedere paar jaar opnieuw uit. “Je kan als game developers niet tegen Apple zeggen dat ze niet zo snel moeten veranderen omdat dat je beter uitkomt. Consumenten willen nieuwe technologie, dus daar luisteren ze naar. Je moet daarom jezelf steeds opnieuw uitvinden”, aldus Daglow. Hij draait al zolang mee en heeft al vele malen gedacht dat hij dingen onder de knie had, om er vervolgens twee jaar later achter te komen dat al zijn kennis achterhaald was.

Word geen slachtoffer van het systeem

Je moet niet alleen qua technologie bij de tijd blijven. Het is interessant en nuttig om je te verdiepen in alle veranderingen. Als je begrijpt waar de industrie naartoe gaat dan kan je beter je toekomst plannen en zeker stellen. Hiervoor kan je luisteren naar anderen, maar het is beter om zelf de kennis te vergaren. Daglow: “Als je het systeem niet bestudeert word je slachtoffer van het systeem, omdat anderen het beter begrijpen. Als je wilt overleven moet je evolueren. Dat betekent dat je soms dingen moet doen die je niet leuk vindt.” Hij realiseert zich dat dat volledig in strijd is met zijn advies om je hart te volgen, maar het hoort bij het werken in deze industrie.

Sommige van zijn vrienden vinden de veranderingen niet leuk en stoppen met games. Daglow gaat zo’n zes keer per maand naar meet ups, want hij leert bijna overal wel wat nieuws. Niet alles wat hij leert vindt hij leuk, maar je moet er wel eerst meer over weten om te weten of je het leuk vindt.

In games zijn er steeds meer specialismen. De vragen en problemen op het gebied van bijvoorbeeld game design zijn zo divers. Er zijn nu ook specialisten op het gebied van monetization. Die specialismen worden waarschijnlijk alleen nog maar dieper. Zoek je specialisme waar je goed in bent en waar je je fijn in voelt.

Dat advies gaat eigenlijk in tegen het gevoel van Daglow. Het liefst ziet hij mensen met brede kennis en interesse, maar voor het vinden van een baan in deze industrie is je specialiseren noodzakelijk. In tegenstelling tot wat zegt het kiezen van specialismen, wil hij toch dat mensen zich breed blijven interesseren en kennis vergaren. Die kennis kan je heel erg helpen bij het maken van games.

Wees aardig

Daglow eindigt zijn talk met misschien wel de beste tip: “Ondanks het feit dat er duizenden mensen in game-industrie werken, blijft het een kleine industrie. Door de jaren heen kom ik vaak dezelfde mensen zowel in projecten waar ik aan werk als op verschillende events. Alles wat je doet heeft gevolgen. Ben je aardig voor mensen dan onthouden ze dat vaak. Bejegen je iemand niet aardig, dan kan dat later in je carrière betekenen dat je misgrijpt bij een baan.”

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).