Now Reading
Gamelab Barcelona: “Minecraft spelers houden niet van verandering”
0

Gamelab Barcelona: “Minecraft spelers houden niet van verandering”

by Alessandra van Otterlo30 juni, 2016

Tijdens Gamelab in Barcelona interviewt Rami Ismail, Jens Bergensten van Mojang. Ze praten vooral over hoe laatstgenoemde lead creative designer is geworden van een van de meest gespeelde games ter wereld, Minecraft.
Toen Jens Bergensten 11 jaar was vertelde een vriend van zijn vader hem dat hij moest kunnen programmeren om in de game-industrie te werken. Hij ontdekte QBasic en ging er mee aan de slag. Zijn eerste projecten waren simpele mods van de QBasic demo’s. Volgens Bergensten is modden de beste manier om te leren programmeren.

Hij ging later door met modden en maakte vele levels voor Doom en Quake. Daarnaast ontwierp hij bordspellen. Soms kocht hij boardgames puur om de regels te bestuderen en te zien hoe anderen problemen oplosten. De games zelf speelde hij vaak niet.

Drop-out

Nadat hij stopte met zijn universitaire studie werd Bergensten aangenomen door een kleine studio in Stockholm. Na enige tijd kreeg het bedrijf geldproblemen en het personeel werd verhuurd aan andere studios. Zo kwam hij terecht bij Starbreeze, de makers van Pay Day 2. Uiteindelijk ging het bedrijf waar hij voor werkte failliet en was hij zijn baan kwijt.

Die ‘kans’ greep Bergenstein aan om een master in computer science te doen. Tegelijkertijd begon hij een eigen bedrijfje, Oxeye Game Studio. Na zijn master ging Bergensten aan de slag bij een studio die een quizgame maakte voor Facebook. Toen Daniel Kaplan van Mojang- die hij kende van game jams – hem een paar jaar later vroeg of hij iemand kende om aan Scrolls te werken was het antwoord van Bergenstein: “Ja, ik,” en hij werd nog aangenomen ook.

Het bleek echter dat niemand precies wist wat er met Scrolls moest gebeuren, dus Bergensten had niet veel te doen. Bij Minecraft was er voldoende werk; de game kwam net uit Alpha, dus Bergensten verhuisde tijdelijk naar het Minecraft team.

Eenzame kerst

In de periode rond kerst was iedereen met vakantie, maar Bergensten bleef in Stockholm, omdat hij aan het ‘house-sitten’ was. Hij zat in zijn eentje in de studio en werkte aan wijzigingen voor Minecraft. In het nieuwe jaar liet hij Markus Persson zien wat hij had gedaan. Die was blij met het werk en Bergensten werd permanent overgeplaatst naar Minecraft.

Nadat Persson stopte met werken aan Minecraft werd Bergensten de Lead Developer. Dat klinkt indrukwekkend, maar eigenlijk was hij de enige developer. Wanneer Minecraft in 2014 aan Microsoft wordt verkocht is er in eerste instantie verwarring, want naast de twee teams bij Mojang is er plots ook een team in Bellevue dat zich met de game bemoeit. Bergensten voelde zich niet meer prettig in de rol van lead developer. Hij werd lead creative designer en de eerder genoemde Kaplan nam de rol van team lead op zich.

Nu kan Bergensten zich weer bezighouden met de dingen waar hij van houdt. Minder managen en meer werken aan de game zelf. Hij wordt heel blij als hij spelers delen wat ze hebben gebouwd met de blokken met de nieuwe textures die hij heeft gemaakt. Maar het zijn niet altijd blije berichten, want van werken aan Minecraft heeft Bergensten geleerd dat de Minecraft community niet van veranderingen houdt. Maar feedback is volgens Bergensten nooit fout. Het komt vanuit het perspectief van de speler. Misschien snappen ze dingen niet en moet je gewoon uitleggen waarom dingen zijn veranderd.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).