Now Reading
Nordic Game: Tien tips voor succes op Steam
0

Nordic Game: Tien tips voor succes op Steam

by Alessandra van Otterlo26 mei, 2016

Tom Giardino van Steam begint zijn sessie met een disclaimer. De tien tips die hij deelt zijn niet zaligmakend, want het allerbelangrijkste is een goede game. Het is ook niet de bedoeling dat iedereen de voorbeelden die hij noemt letterlijk kopieert, want waarschijnlijk werkt het voor jouw game net iets anders.

Heb een plan

‘Ik breng mijn game uit op Steam uit’ is geen plan. Je moet weten wat je doelen zijn, wat het budget is, hoeveel tijd je hebt, wat de sterke punten en de zwakheden van je game zijn, en wie je doelgroep is. De doelen, content van de game en de marketingstrategie moeten elkaar versterken. Daarom moet je al vroeg bezig zijn met marketing en er niet pas een maand voor release over nadenken. Marketing maakt een onderdeel uit van je totale strategie. Worlds Adrift is een game die draait om user generated content. Zij zijn daarom al vroeg begonnen om de spelers bij het project te betrekken.

Focus op de juiste features

Niet alle Steam features zijn nuttig voor je game en ook de nuttige features hoef je niet allemaal gelijk in te bouwen. Giardino prijst Action Henk van Ragesquid. De enig features die de game in eerste instantie had waren single player, leaderboard en full controller support. Pas later hebben ze daar meer features aan toegevoegd. Toch was Ragesquid zelf achteraf gezien niet helemaal tevreden. Het team vroeg zich af of ze wel de juiste focus hadden. “Je hoeft niet perse te luisteren naar de feedback van luide mensen. Het is beter om te luisteren naar de meerderheid.” aldus Giardino.

Action Henk multiplayer

Market vroeg en market veel

De reden van deze tip is Grim Dawn. Dat project begon jaren geleden met een Kickstarter, daarna kwam Early Access, maar zelfs na vier jaar hadden Giardino’s collega’s, die echt van PC games houden, nog nooit van de titel gehoord. Mensen kopen een game niet gelijk de eerste keer dat ze er over horen. Begin vroeg met het onder de aandacht brengen van je game en kijk van welke berichten mensen enthousiast worden. Zorg dat je een vroege build hebt die spelers kunnen testen.

Maak een goede trailer

Er is geen template voor een goede trailer, want het gaat om de context waarin deze wordt gebruikt. Een minutenlange video die het op YouTube leuk doet is waarschijnlijk minder geschikt voor Steam. Daar moet je snel indruk maken. Begin je met een title card die je mooi weg laat faden, dan ben je al veel mensen kwijt voor ze iets van je game hebben gezien. Voorbeeld daarvan is de trailer van Dead Effect 2. Na 19 seconden heeft de kijker nog niets van de game gezien. Je hoeft je de naam van de game ook niet aan het begin van de trailer te melden. Die staat bovenaan de pagina, dus als ze interesse hebben, dan vinden zie de naam wel.

Waar het goed gaat is bij Renowned Explorers. Giardino: “De Renowned Explorers trailer grijpt de speler gelijk en heeft een beetje een cliffhanger.” aldus Giardino.

Maak goede capsule art

Goede capsule art geeft voldoende informatie, bevat de titel van de game en past bij de persoonlijkheid van de game, zoals bij Starbound. Let er wel op dat de informatie leesbaar is, en niet alleen op de grote monitor waarop je het maakt , maar ook als het kleine plaatje op je Steam store pagina.

Breng je game uit in meerdere talen

Op dit moment kent de Steam store 29 verschillende valuta en er zijn meer dan 50 manieren om te betalen. Dat betekent dat de store voor steeds meer mensen over de hele wereld bereikbaar is. Als je dan ook nog weet dat slechts 60 procent van alle gebruikers Engels als taal gebruikt, dan is het verstandig om je store pagina aan te bieden in verschillende talen. Welke talen het beste zijn verschilt per game, daar is geen standaard lijstje voor. Als je geen budget hebt voor een professionele vertaler, maak dan gebruik van crowd sourcing.

Test, test, test

Deel vroege versies van je game niet alleen met de mensen om je heen. Laat ‘m ook spelen door mensen die verder van je af staan en die een harder oordeel vellen. Op afstand testen is goed, maar het is nog veel waardevoller als je mensen kan bekijken terwijl ze je game spelen, dus heb je die kans, grijp ‘m. Test ook vooral de ervaring die mensen hebben als ze je game voor het eerst spelen. Steam doet een build review, maar dat is niet hetzelfde als QA testing. Zorg er voor dat de eerste 100 mensen die je game spelen een goede ervaring hebben. Ondervinden ze technische problemen, dan hebben ze het alleen maar daar over en dan praten ze in de reviews niet meer over je game.

Doe geen exclusives

Verkoop je game op zoveel mogelijk platforms en probeer de launches tegelijkertijd te doen. Dat is de beste manier om zoveel mogelijk mensen over je game te laten praten en je hoeft niet voor iedere aparte launch weer de hele PR molen op te starten. Om aandacht te genereren kan je steam keys gebruiken. Maar wees hier voorzichtig mee. Steam keys zijn gratis, maar ze kunnen je toch geld kosten. Als je ze in bulk verspreid is de kans groot dat iemand anders met jouw keys geld verdient. Je kunt keys ook taggen om te volgen wat er meer gebeurt. Stuur je 100 keys naar contacten in Brazilië en worden ze vervolgens in andere landen geactiveerd, dan weet je dat er iets misgaat.

Luister naar feedback

Feedback is niet alleen belangrijk vlak na de launch. Het begint ver daarvoor en gaat lang daarna door. Je vindt feedback in de Steam Community Hub, maar kijk ook naar bijvoorbeeld NeoGAF en Reddit. Neem feedback niet persoonlijk. Niet elke keer als iemand iets over je game zegt dat niet waar is hoef je dat te weerleggen. Ga niet met iedereen in discussie, luister meer dan dat je praat en kijk of je wat van de feedback kan leren. Kijk niet alleen naar het blauwe of rode duimpje bij je game. Er valt ook veel te leren van de screenshots die spelers plaatsen en de feedback die ze geven op vragen van anderen.

Denk na over je updates

Een nuttige update is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het kan wel. Denk bijvoorbeeld aan seizoengebonden content. Zorg dat mensen een paar dagen voor de release van de update er al over praten. Maak een event van het lanceren van de update en laat, als het kan, je spelers bijdragen. Ga in ieder geval niet voor het snelle geld van DLC, maar hou het plezier van de spelers op lange termijn in het oog.

Voor het onder de aandacht brengen van je update kan je Steams Update Visibility Rounds gebruiken. Hoe beter de game verkoopt, des te langer hij op de Steam voorpagina onder de recente updates blijft staan.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).