Weekafsluiting
Now Reading
Weekafsluiting week 19: tips, kort nieuws, grappige berichten en reminders
0

Weekafsluiting week 19: tips, kort nieuws, grappige berichten en reminders

by Alessandra van Otterlo13 mei, 2016

In de weekafsluiting zaken die we jullie niet willen onthouden, omdat ze nuttig, interessant of gewoon grappig zijn. Heb jij nieuws voor de weekafsluiting of een andere rubriek, laat het ons weten.

Aanmelding vrijwilligers GDC Europe open

Als GDC Europe vrijwilliger krijg je in ruil voor minimaal 14 uur werk een all access pas, waarmee je de rest van de uren in vrijheid op het congres kan rondlopen. De werkzaamheden die je als vrijwilliger verricht variëren van het vullen van de congrestassen, het controleren van badges tot het dienen als vraagbaak voor bezoekers. Als je mazzel hebt sta je in een van de zalen om de sprekers te helpen. Dan pak je ook tijdens je werk nog een paar sessies mee. Aanmelden kan tot 1 juni.

Manus VR maakt einde aan zwevende VR handen

Als je in VR games handen ziet, zweven deze meestal los rond. Manus VR heeft nu een techniek ontwikkeld waarmee het mogelijk is om niet alleen de handen en de vingers, maar ook de armen van de spelers te tracken. Door de positie van de headset te combineren met controllers bevestigd aan de armen van de spelers, kunnen ze een model van de armen maken die qua dimensie en positie overeenkomt met de werkelijkheid en die werkt zonder noemenswaardige latency.

De ontwikkelaar ziet met deze techniek mogelijkheden voor in-game UI die aan een arm is bevestigd, zoals een Apple Watch of een Pip-Boy. De arm tracking feature is onderdeel van de SDK die in juni uitkomt. In de toekomst willen ze ook experimenteren met de Oculus Rift en PlayStation VR, maar voorlopig werken ze aan het verder uitwerken van de techniek voor de Vive.

 

Tamalaki organiseert Mobile Pavilion op Gamescom

Martine Spaans is oprichter en eigenaar van Tamalaki, uitgever van casual Android games. Het stoort Spaans al een tijdje dat (casual) mobile games zo slecht vertegenwoordigd zijn op een van ’s werelds grootste gamebeurzen. Daarom organiseert ze dit jaar samen met Gamescom een Mobile Pavilion in het consumentendeel van de beurs.

De totale stand zal zo’n 300 vierkante meter beslaan en bestaan uit individuele stands van drie bij drie meter. Voor net iets minder dan €3.000 krijgen deelnemers een eigen plek, inclusief standbouw, meubilair en een device om games op te demo-en. Meer informatie is hier te vinden in deze presentatie. Contactinformatie is te vinden op de laatste slide van de presentatie.

Eingang Süd

 

Submissions voor PAX Prime Indie Megabooth nu open

Tussen nu en 3 juni kan je je aanmelden voor de Indie Megabooth op PAX Prime in Seattle. Om je aan te kunnen melden heb je, naast de gegevens van je bedrijf, een build van je game nodig en drie minuten durende video met onbewerkte gameplay. Bij het beoordelen kijkt de organisatie niet alleen naar de game zelf, maar bijvoorbeeld ook hoe betrokken de aanvrager is bij de indie community.  Aanmelden kost $40 per game, per jaar. Alle verdere informatie is hier te lezen.

Indie megabooth

 

Joep Aben zoekt geld en raad

Joep Aben wil met Nadia was Here spelers plezier bieden en ze na laten denken over het doel van het leven. In de game wordt iedere honderd jaar de geschiedenis gewist en dan begint alles opnieuw. Drie helden verkennen de eindige wereld en strijden om hun plekje in de geschiedenis.

Nadia was here is een RPG geïnspireerd op de de klassiekers uit de 8 en 16 bit tijd, maar dan vertaald naar het heden. Het battlesysteem vraagt continue input van de speler, maar behoudt de aspecten van een klassieke turn-base RPG. Grinden is niet perse nodig. Je kan nieuwe skills leren tijdens battle of kopen met in-game goud.

Aben start de Kickstarter campagne niet alleen voor het geld. Hij wil input van de community bij het afmaken van Nadia was Here. Een gratis demo van de game is hier te downloaden.

Nadia was Here

 

Vlambeer boek in de maak

Na het succes van het ‘Killzone Visual Design‘ boek hebben ze bij Cook en Becker de smaak te pakken. De next-gen art dealer werkt momenteel aan twee nieuwe boeken, waaronder een Vlambeer boek dat dit najaar verschijnt. Het boek vertelt aan de hand van art en het design proces hoe Rami Ismail en Jan Willem Nijman samen met een groep vaste freelancers, waaronder Paul Veer in minder dan zes jaar beroemd werden. De award-winnende Ridiculous Fishing art van Greg Wohlwend krijgt in het boek uitgebreid aandacht.

Over het tweede boek heeft Cook en Becker alleen gezegd dat het dit jaar nog verschijnt. Wat het onderwerp is hebben ze nog niet bekend gemaakt.
Ridiculous Fishing

 

Cinekid New Media Award deadline nadert

Cinekid reikt ieder jaar een prijs uit voor de beste game die het afgelopen jaar voor de kinderen in Nederland of België op de markt kwam. Uit de inzendingen uit binnen- en buitenland kiest een vijfkoppige jury van professionals twaalf inzendingen die een plekje krijgen op het Cinekid MediaLab. Deze genomineerden maken kans op de publieksprijs die beloond wordt met een Cinekid Leeuw. De winnaar van de juryprijs ontvangt naast een leeuw een bedrag van € 7.500. Aanmelden kan tot 1 juni. De kleine lettertjes lees je hier.

cinekid
Bounden wint Cinekid New Media award in 2014

 

Het Gamefonds stopt. Wat brengt de toekomst?

Aan het einde van dit jaar houdt het Gamefonds op te bestaan. Het fonds en de deelregeling E-cultuur gaan met ingang van 2017 samen verder als deelregeling Digitale cultuur. Om daar op vooruit te kijken organiseer het Stimuleringsfonds op woensdag 8 juni een publieke bijeenkomst over digitale cultuur. Hiervoor nodigen zij ook game developers uit om te praten over recente ontwikkelingen in het veld en de toekomstige regelingen en programma’s van het Stimuleringsfonds.

Digitale Cultuur Stimuleringsfonds

 

Data Science & Gaming Analytics seminar

Op 23 mei organiseert Delft Data Science samen met de TU Delft een seminar over Data Science & Gaming Analytics. Tijdens het seminar komen onderzoekers en vertegenwoordigers uit de industrie samen om te kijken wat er nu allemaal kan met de data uit games en wat er mogelijk is met spelersonderzoek in games.

Sprekers zijn onder andere Anders Drachen (Aalborg University and Game Analytics), Oliver Kern (Mobilize), Graham McAllister (Player Research), Ard Bonewald (CoolGames) en Rafael Bidarra (TU Delft)

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).