Now Reading
Open brief aan Nederlandse game-studenten
4

Open brief aan Nederlandse game-studenten

by Alessandra van Otterlo11 mei, 2016

In mijn werk kom ik veel enthousiaste en hardwerkende game-studenten tegen. Ik zie en hoor alleen steeds vaker voorbeelden van hoe het niet moet. Vaak genoeg om hier een column over te schrijven.

De laatste Gamesmonitor maakt duidelijk dat er aanzienlijk meer game-studenten zijn dan potentiële banen. Of dat de schuld is van een opleidingen, de lobby, de industrie of wie dan ook maakt voor jou als student niet uit. Een verantwoordelijke aanwijzen vergroot je kansen op de arbeidsmarkt niet. Daarvoor moet je het hebben van je talent, enthousiasme, je netwerk, gezond verstand en een actieve instelling.

Geen tijd

Je netwerk opbouwen doe je onder andere op evenementen waar je mensen uit de industrie ontmoet. Zelfs met gratis toegang tot een dergelijk evenement komen sommige studenten niet opdagen, omdat het hun vrije dag is. Nu is iedereen gesteld op vrije tijd, maar een vrije dag opgeven om je kennis, je netwerk, en je kansen op een baan te vergroten is geen groot offer. Wil je dat offer niet brengen, dan getuigt dat van weinig enthousiasme voor de industrie waarin je later je brood wilt verdienen.

Geen geld

Als student heb je het niet breed, dat snap ik. Het is misschien even geleden, maar ook ik ben student geweest. Dat een reis naar GDC in San Francisco er voor velen financieel niet in zit is geen verrassing. Het ‘geen geld’ argument is echter een stuk zwakker als je het voor Indievelopment gebruikt. Totale investering daarvoor is 20 euro voor je kaart (als je op tijd bent) en de kosten van je reis. Kan je geen paar tientjes besteden aan je toekomst, dan is dat eerder een geval van prioriteiten stellen dan van geldgebrek. Heb je nou écht geen geld om een kaart voor een evenement te kopen, dan is er vaak de mogelijkheid om je als vrijwilliger aan te melden. Je werkt dan een deel van het evenement, maar kan ook als bezoeker aanwezig zijn.

Stage lopen

Het zoeken naar een leuke stageplek is een mooie oefening voor het vinden van een baan. Stuur geen ongeïnteresseerde copy/paste mail die voor ieder bedrijf hetzelfde is en controleer of de goede bedrijfsnaam in de mail staat. Stuur relevantie informatie mee en laat zien wat je kan, bijvoorbeeld met een (online) portfolio of een link naar een website. Wanneer een bedrijf vraagt waarom je bij hen stage wilt lopen dan is een antwoord als “Ik moet nu eenmaal stage lopen van school” de beste manier om afgewezen te worden. Een overdreven voorbeeld? Helaas niet.

Social Media

Twitter, Facebook en andere social media zijn handige kanalen om op de hoogte te blijven van wat er binnen de industrie speelt. Op Facebook zijn er verschillende groepen waar je als student je voordeel mee kan doen. Bijvoorbeeld om het onderzoek dat je voor je opleiding moet doen te delen. Hou er echter rekening mee dat veel mensen meelezen. Laat je met je oproep – en je comments eronder – merken dat het onderzoek je niet interesseert en dat het je weinig uitmaakt wat mensen invullen, zolang je maar voldoende respondenten hebt, dan scoor je geen punten (pun intended).

Informeer jezelf

Toen de deadline van de GDC studentenbeurs was verstreken kreeg ik emails van studenten die het pas (te) laat van hun opleiding hadden gehoord. Zo liepen ze een kans op een reis naar GDC San Francisco mis. Dat de opleiding laat communiceert is vervelend, maar wat doe je om jezelf te informeren? De oproep is in verschillende groepen op Facebook gedeeld en ook via het weekoverzicht van Control. Wist je trouwens dat de IGDA ook verschillende studentenbeurzen heeft? Nee? Dan wordt het waarschijnlijk tijd om je wat meer in de industrie te verdiepen. Wacht niet af tot nuttige informatie je bereikt. Ga zelf op zoek. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Game Industrie Kalender.

De schuld van de student

Is het nu allemaal de schuld van de student? Nee. Het kan zijn dat je opleiding niet aan je verwachtingen voldoet, of dat er wat schort aan het lesprogramma. Dat is heel vervelend, want je hebt geen collegegeld betaald om jezelf op te leiden. Met alleen maar mopperen over je opleiding en een passieve houding schiet je echter niets op. Dat helpt je straks niet aan een baan. Kaart het probleem aan bij de opleiding of een overkoepelend orgaan. Kijk daarnaast wat je opties zijn. Misschien is het mogelijk om van opleiding te wisselen, of kan je de kennis die je mist ergens anders bijspijkeren.

Ik maak mijn eigen games

Mocht je denken dat het bovenstaande niet voor jou geldt, omdat je je eigen bedrijf wilt opzetten, helaas. In dat geval komt het nog harder aan op je enthousiasme, talent, netwerk en doorzettingsvermogen. Je zoekt dan alleen niet naar een werkgever, maar naar publishers, pers en platformhouders. Mensen die nog lastiger te bereiken zijn dan een (Nederlandse) studio met een openstaande vacature.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).