Now Reading
Crowdfunding is geen liefdadigheid, maar hard werken
1

Crowdfunding is geen liefdadigheid, maar hard werken

by Alessandra van Otterlo10 mei, 2016

Crowdfunding blijkt in praktijk lastiger dan mensen denken. Tijdens GDC sprak Leonie Manshanden, eigenaar van SouthPaw Strategy en mede-oprichter van IndieDevKit, over voor- en nadelen, en do’s en don’ts van crowdfunding. GDC is alweer oud nieuws, maar de informatie blijft nuttig. Vandaar alsnog dit verslag.

Een paar jaar geleden was het geluid over crowdfunding voornamelijk positief, maar veel mensen die Manshanden nu spreekt durven het niet aan. Ze zijn bang dat ze hun doel niet halen, dat het negatieve pers oplevert, of dat ze een rechtszaak aan hun broek krijgen.

Deze angst is niet gebaseerd op data, maar op gevoel en sombere krantenkoppen. Manshanden vindt dat mensen zich niet te veel moeten focussen op de nare koppen. Ze moeten kijken naar hun eigen game en wat voor hen werkt.

Crowdfunding is meer dan Kickstarter

Er zijn verschillende soorten crowdfunding. Het meest bekende zijn reward-based platforms als Kickstarter. De backer betaalt een bepaald bedrag en krijgt daar een reward voor. Dan is er investment-based crowdfunding, zoals op Fig. Als de game af is krijgen de investeerders een deel van de winst. Wat minder bekend binnen games is het debt-based model, zoals dat van Prosper. Daar vinden mensen die een lening nodig hebben en mensen die geld uitlenen elkaar. De leningen worden in maandelijkse termijnen afgelost, net als bij een bank. Tenslotte is er donation-based crowdfunding. Patreon is daar een goed voorbeeld van. Mensen doneren geld aan een persoon of bedrijf, die daarmee hun werk kunnen doen. In deze presentatie focust Manshanden zich op Kickstarter.

Voor- en nadelen

Voordeel van crowdfunding is dat het toegankelijk en relatief snel is. Het duurt twee tot drie maanden voor je het geld op je rekening hebt. Als je bij een publisher financiering zoekt kan het hele proces wel een half jaar duren. Met crowdfunding kan je testen hoe een game in de markt ligt en je houdt volledige creative controle.

Er zijn ook nadelen. Je moet je bezighouden met allerlei zakelijke dingen waar je misschien geen zin in hebt. Het kost een hoop tijd, want het runnen van een campagne is intensief. Je belooft je backers dingen die je moet nakomen, want reken er op dat ze je er aan houden. En waarschijnlijk is het geld dat je met Kickstarter ophaalt maar een deel van je volledige development budget.

Er zijn developers die het geld niet nodig hebben, maar die kickstarter gebruiken als marketing tool of om te kijken of de game aanslaat. Manshanden is hier geen fan van: “Daar heb je andere wegen voor. Het is zonde om hiervoor een fee aan Kickstarter af te staan.”

Crowdfunding for you
Slide uit de presentatie van Manshanden

Leer van spelers

Je moet een prototype van je game hebben, want mensen willen zien waar ze voor betalen. Zorg dat je weet hoeveel geld er nodig is om de game te ontwikkelen. Dat is geen leuk klusje, maar doe je het niet goed dan kan je misschien je game niet afmaken of niet aan de verwachtingen voldoen. Als je met het geld van de Kickstarter een uitgewerkt prototype wilt maken waarmee je verdere funding binnenhaalt, wees daar duidelijk over.

Weet wat je wilt maken, wat je doel is en waarom mensen de game zouden kopen. Leer van spelers. Kijk naar Let’s Play video’s en streams en leer daar wat mensen willen. Bespreek je idee met andere developers en test je idee voor je je campagne start. Consumenten zijn kritisch en weten wat ze wel of niet mogen verwachten. Verwacht niet dat ze zomaar grote bedragen doneren, daar moet je hard voor werken. Wees terughoudend in het geven van fysieke rewards en beperk je zoveel mogelijk tot digitale goodies en content. Hou het aantal rewards binnen de perken en biedt bundels aan.

Tijd en een dikke huid

Net als bij alle andere vormen van geld zoeken kost een Kickstarter campagne tijd. Manshanden: “Als je die tijd niet hebt kan je beter een baan zoeken.” Waarschijnlijk ben je vijftig procent van je tijd kwijt in de een tot twee maanden voor de campagne. Tijdens de campagne gaat al je tijd naar de Kickstarter, en daarna ben je ook tijd kwijt om het geld binnen te halen, om alle rewards te versturen en met mensen te praten.

Maar het is niet alleen tijd. Tijdens een campagne houden mensen je nauw in de gaten en daar moet je tegen kunnen. Je hebt een community nodig. Als je die nog niet hebt, moet je bereid zijn er een te bouwen. Het managen van de community houdt niet op met het einde van de Kickstarter, want leden gaan je gedurende de rest van development vragen stellen.

Uwe Boll: Manshanden’s voorbeeld van iemand die niet goed om kan gaan met crowdfunding stress. 

Goede voorbereiding is belangrijk

Goed voorbereid een campagne starten is essentieel. Er zijn veel dingen die je van te voren kan en moet doen: assets maken, antwoorden bedenken op vragen die je kan verwachten, plannen van updates, communiceren met je community, contact met de pers, accounts aanmaken, en partners met een gezamenlijk doel zoeken. Plan tijdens de Kickstarter geen andere activiteiten, want daar heb je geen tijd voor.

Je Kickstarter-pagina is je winkel. De content moet overeenkomen met de game en de boodschap van je campagne. De video is het belangrijkste onderdeel. Begin die niet met allerlei logo’s, maar maak het gelijk spannend zodat mensen verder kijken. Gebruik GIFjes om je prototype te presenteren. Controleer alle tekst op spelfouten en laat deze door anderen lezen om te zien of ze begrijpen wat je schrijft.

Vertel geen zielig verhaal dat je zonder de Kickstarter als studio niet overleeft, dat maakt waarschijnlijk niemand wat uit. Reward-based crowdfunding is geen liefdadigheid. Mensen willen je game. Focus daarom ook op het verkopen van de game, en niet op andere zaken.

Onduidelijke wetgeving

Met een crowdfunding campagne doe je toezeggingen aan consumenten. Aangezien het een betrekkelijk nieuwe vorm van financieren is, is er nog onduidelijkheid over wetgeving. Volgens Manshanden niet iets waar je wakker over hoeft te liggen als je je netjes gedraagt. Gebruik je gezonde gezond verstand en hou je aan zakelijke standaards. Wees open wat je met het geld gaat doen en wat het geld uiteindelijk oplevert. Hou je stretch-goals realistisch. Het kan zijn dat er dingen veranderen, wees daar transparant in. Reserveer het geld om je reward beloftes waar te kunnen maken. Gebruik het geld voor het project waarvoor de campagne is, niet voor andere projecten of privé-uitgaven.

Als je werk van anderen in je game gebruikt, zorg dan dat je daar contracten voor hebt en lees de kleine lettertjes. Check ook de contracten met betrekking tot bijvoorbeeld engines. Daar kan in staan dat je een percentage van je crowdfunding-opbrengsten aan hen moet betalen.

Media en crowdfunding

Media aandacht voor je Kickstarter krijgen is lastig. Het starten van een campagne alleen is niet meer nieuwswaardig. Je moet een verhaal hebben. Bedenk bijvoorbeeld wat er speciaal is aan je game. Hou er ook rekening mee dat je bericht actueel is. Als je drie weken na je aankondiging een reminder stuurt is dat veel te laat. Probeer de tijd van journalisten niet te verspillen en stuur je berichten alleen naar de mensen die er wat mee kunnen. Schrijf geen lange lappen tekst, maar leg in een paar woorden uit wat je van hen wilt.

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).