Nieuws
Now Reading
Hero World: de gecancelde MMO van Virtual Fairground
0

Hero World: de gecancelde MMO van Virtual Fairground

by Alessandra van Otterlo25 april, 2016

In het artikel over de opkomst en ondergang van Virtual Fairground spraken Ilja Goossens en Maarten Brands al over het Hero World project waar zij voor Activision/Free­StyleGames aan werkten. Wat de game precies inhield was niet bekend. Gamespot heeft echter materiaal gevonden met uitgebreide informatie.

The Ride

FreeStyleGames had een idee voor een online platform gelinkt aan alle toekomstige releases van de games in de Hero-franchise. Zij waren zelf echter te druk met DJ Hero en zochten een partij die het idee kon uitwerken en de game kon bouwen. Ze kwamen terecht bij Virtual Fairground. Die hadden niet alleen Club Galactik gemaakt, maar ook een eigen engine – genaamd The Ride – ontwikkeld. Deze engine kon op low-end computers geavanceerde 3-D effecten renderen zonder de performance van de game aan te tasten. Daarnaast had Virtual Fairground een systeem dat op piektijden extra serverspace inkocht en die weer afsloot als er geen behoefte aan was. Deze beschikbare tools zorgden er voor dat het relatief onbekende Virtual Fairground het project wist binnen te halen.

Manage je eigen club

Het voorstel van Virtual Fairgrond was Hero World, een browser-based MMO met RPG elementen, en een bijbehorende Facebook app. Basis voor het idee was de in ontwikkeling zijnde nieuwe DJ Hero game. In de MMO konden spelers hun characters uit DJ Hero 3 uploaden of een nieuw personage maken.

Hero World Avatar

Voor alle Hero-games zou er één in-game currency komen. In de MMO bouwde de speler een eigen club en huurde dan online spelers uit de console-versie van DJ Hero in virtueel in de club op te treden om hiermee zoveel mogelijk NPCs naar de club te lokken. Zowel de MMO speler als de DJ Hero 3 speler verdienden hier in-game credits mee. De verdiende credits konden in alle versies van de Hero-franchise gebruikt worden om nieuwe items, zoals kleding en songs, aan te schaffen.

Verzamelplek voor muziekliefhebbers

De MMO moest de plaats zijn waar spelers van verschillende games uit de Hero-franchise op alle diverse platforms bijeen kwamen. Daarnaast moest Hero World voldoende content krijgen om als losstaande game te fungeren. Eveneens zou Hero World een verzamelplek worden voor muziekliefhebbers wereldwijd, die met het plaatsen van hun eigen muziek in-game credits konden verdienen.

Hero World club

Activision was enthousiast over het idee en Hero World stond gepland om eind 2011 uit te komen; gelijk met DJ Hero 3. Hero World zou volledig gratis te spelen zijn. Spelers konden met echt geld wel cosmetische items kopen, maar die gaven geen voordelen in het spelen van de game. De inkomsten moesten voornamelijk komen uit sponsordeals. Zo zouden bands zich in de game kunnen profileren door het weggeven van speciale items.

Begin van het einde

Begin 2011, na een maand of vijf ontwikkeling, kwam er vanuit Activision vervelend nieuws. Door de dramatische afname aan populariteit van de franchise trok de publisher de stekker uit alle in ontwikkeling zijnde Hero-projecten. In het contract met Activision stond dat Virtual Fairground betaald zou krijgen als de game af was. Door het tussentijds afblazen kreeg de developer slechts een deel van het geld. Het stopzetten van de ontwikkeling van Hero World was een flinke klap voor Virtual Fairground en een aantal maanden later vroegen ze hun faillissement aan.

We vonden deze informatie op de site van Gamespot, die op haar beurt op Unseen64 onderstaande video vond.

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).