Now Reading
Opinie: Het ’15 jaar Killzone’ boek verkoopt matig in Nederland en dat is een slechte zaak voor game-studenten
6

Opinie: Het ’15 jaar Killzone’ boek verkoopt matig in Nederland en dat is een slechte zaak voor game-studenten

by Alessandra van Otterlo18 april, 2016

Het “15 jaar Killzone” boek van Cook & Becker verkoopt goed, maar niet in Nederland. Dat verbaast Maarten Brands, mede-oprichter van Cook & Becker. In een post op Facebook uit hij deze verbazing die met name is gericht aan het adres van de Nederlandse game-opleidingen. Met toestemming van Brands deelt Control het artikel.

“Ons “15 jaar Killzone” boek verkoopt goed. Duizenden exemplaren zijn er al van verkocht. Van Japan tot waar het tegenovergestelde van Japan ligt. Bij het bekijken van de cijfers gisteren viel één ding me wel op: relatief weinig verkopen in Nederland. Om een idee te geven, verhoudingsgewijs verkopen we bijvoorbeeld een stuk meer in Singapore dan in Nederland.

Volgens allerlei criteria is Guerrilla het grootste, en belangrijkste game-bedrijf van Nederland en Killzone is 15 jaar lang het beeldbepalende product geweest waaromheen de studio is opgebouwd. Guerrilla is/was het zie-je-wel-het-kan-wel-in-Nederland boegbeeld voor game development. De Endemol van de game-industrie.

In alle bescheidenheid durf ik toch wel te stellen dat ons boek een aardig inkijkje geeft in de designfilosofie en ontstaansgeschiedenis van de studio en daarmee ook achtergrond biedt bij het succes van Guerrilla. Ik zou als ik gamestudent was in Nederland daar alles over willen weten. Alleen al, omdat de kans dat mijn sollicitatie een keer bij Guerrilla in een emailbox ligt niet onaanzienlijk is, en ik in deze industrie in competitie ben met honderden anderen.

Als ik een game-opleiding zou runnen, of studenten zou moeten klaarstomen voor een baan in de game-industrie (of realistischer als ondernemer in de game-industrie), zou ik dit boek zeker willen inzien of hebben. Vooral als ik onder vuur lig, dat ik studenten niet goed zou voorbereiden op de arbeidsmarkt. Ik ben er vrij zeker van dat we nul exemplaren hebben verkocht aan welke game-opleiding in Nederland dan ook.

Ik zal eerlijk zijn: ik had echt verwacht zeker tientallen exemplaren te slijten aan de verschillende Nederlandse game-opleidingen. Zo’n inkijk in Nederlands meest succesvolle studio leek mij een no-brainer om te hebben als je vakinhoudelijk bezig bent. De Nieuwe Bibliotheek in Almere heeft er overigens wel een dus je kunt altijd nog daarheen voor vakinhoudelijke verdieping.

Om een analogie te maken: Als je succesvol theater wil maken in Nederland, kan je toch niet anders dan je verdiepen in een Joop van de Ende of Ivo van Hoven? Je hoeft hun producten niet eens goed te vinden, het gaat om het verkrijgen van inzichten die je helpen richting te geven aan wat jij doet op jouw vakgebied.

Er wordt veel geklaagd in de Nederlandse game-industrie, ook onder studenten en starters dat “de ander” (overheid, industrie, school, pers) het laat afweten. Maar ik merk bij mezelf dat ik de matige Nederlandse verkoop van onze Killzone kroniek toch niet los kan zien van een bepaalde lamlendigheid om zelf actie te ondernemen. Kennis is macht.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).