Nieuws
Now Reading
Dit zijn de 8 nominaties voor de Control Industry Award 2015
0

Dit zijn de 8 nominaties voor de Control Industry Award 2015

by Eric Bartelson22 september, 2015

De nominaties en winnaars voor de Dutch Game Awards worden bepaald door een onafhankelijke jury. De winnaar van de Control Industry Award, de Zwarte Uil, de overall prijs voor beste game van Nederlandse en Vlaamse bodem: die bepaal jij.

Althans, die bepalen de ruim 1.000 abonnees van Control Weekly, onze wekelijkse nieuwsbrief. Vanmiddag om 14 uur versturen we de ‘e-ballots’. (Aanmelden kan rechtsboven aan deze pagina).

LastWeekConCon

De keuze voor de nominaties is gemaakt door de twee oprichters van Control, ikzelf (Eric Bartelson) en Matthijs Dierckx. De uiteindelijke winnaar bepalen jullie dus. Vorige winnaars waren Greed Corp, Swords & Soldiers, REUS, Awesomenauts, Killzone 3 en vorig jaar Age of Wonder 3 (zie foto).

So, ‘without further ado’, hier zijn de 8 nominaties voor de Control Industry Award 2015:

HALO: Spartan Strike – Vanguard Games

“A gorgeous, surprisingly deep shooter that sucks you back into Halo’s universe”, veel duidelijker dan de 9-out-of-10-recensie van PocketGamer kunnen wij het niet maken. Spartan Strike is zoveel meer dan zijn toch al niet zwakke voorganger. Vanguards HALO-serie behoort tot de beste mobiele spin-offs in de gamesindustrie.

Verdun – M2H, Blackmill Games

De Eerste Wereldoorlog is jarenlang genegeerd door game developers. Het zou te statisch zijn; twee legers vastgepind in loopgraven, de wapens niet heftig genoeg, de setting niet interessant genoeg. M2H en Blackmill durfden het wél aan en die durf betaalt zich dubbel en dwars terug. Verdun is kritisch én commercieel een enorm succes. Iets dat helaas over niet al te veel games uit Nederland en Vlaanderen te zeggen is.

Swords & Soldiers II – Ronimo Games

Er vallen twee dingen op aan de Wii U-game Swords & Soldiers II van Ronimo Games. Het eerste zijn de hoge production values. De game is af. Ziet er super uit, speelt heerlijk. Het tweede: de game is ontzettend ‘Ronimo’. De Utrechtse studio heeft een eigen handtekening, een sterke eigen stijl van continue hoog niveau: het Ronimo Seal of Quality.

Kick & Fennick – Jaywalkers Interactive

Kick & Fennick is een platformgame die is gebouwd rond een unieke mechanic. De hoofdpersoon, een jochie nog maar, gebruikt de terugslag van zijn geweer om te springen. Dat is het. Door zorgvuldig te richten en goed te timen vindt Kick een weg door de knap ontworpen levels. Jaywalkers Interactive is er in geslaagd om die ene mechanic fris te laten voelen door het hele spel.

Songs of Elstryn: Oath of the Gryphon – Grendel Games

Grendel Games is een goed voorbeeld van een applied gamesstudio die daadwerkelijk games maakt en wegblijft van veredelde doorsnee apps. Wat het project ook is –revalidatie, training of bewustwording– spelplezier vormt de basis. Ook voor deze Oath of the Gryphon gaat de Leeuwardense studio verder en bedenkt een hele wereld én een prima game om revalidatie te ondersteunen.

Nuclear Throne – Vlambeer

Verantwoord langer ontwikkelen, zo noemt Vlambeer de productie van de game die zich al tijdens het development terugverdient. En dat laatste is terecht. De game speelt heerlijk en zit vol clevere details (van minuscule vertragingen tot inverted frames tijdens explosies). Vlambeers nieuwste is een ware master class game design.

Guns, Gore & Cannoli – Crazy Monkey Studios

Net als veel andere games uit deze lijst, is ook Guns, Gore & Cannoli een game waar overduidelijk met liefde aan is gewerkt. De handgetekende personages en achtergronden, de animaties die het geheel tot leven wekken en de sublieme voice actors die met hoorbaar genoegen de maffiosi van persoonlijkheid voorzien. Alles overgoten met een aantrekkelijk sausje van absurde humor en explosieve actie maakt deze cannoli zeer smakelijk. Een knappe productie.

Heroki – Picomy

Debuutgame Heroki van Picomy opent met het logo van de legendarische publisher Sega. Niet slecht voor een passieproject van vier vrienden. Maar vergis je niet, Heroki is een hoogwaardige game met uitgestrekte werelden, goed vormgegeven characters en bakken persoonlijkheid. Niet verwonderlijk dus dat een grote publisher deze game graag wilde hebben.

GraphicCIA2015

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.