Business
Now Reading
GDC Europe 2015 • Jason Della Rocca: “Investeerders zoeken is een fulltime job”
0

GDC Europe 2015 • Jason Della Rocca: “Investeerders zoeken is een fulltime job”

by Alessandra van Otterlo17 augustus, 2015

In de business special van Control schreven we een artikel over het vinden van investeerders. Tijdens zijn GDC Europe sessie heeft Jason Della Rocca, industrieveteraan en mede-oprichter van business accelerator Execution Labs nog meer nuttige tips.

“Fundraising is een fulltime job. Ben je CEO en lead programmer, hou er dan rekening mee dat je niet veel aan programmeren toe komt.” zegt Della Rocca. Dat is iets waar veel developers geen rekening mee houden. Vaak ben je er ook niet met één keer investeringen binnen halen klaar, want de verschillende fasen van een bedrijf vragen om verschillende investeerders. Iets waar de gemiddelde game developer zich niet van bewust is. Della Rocca : “Je begint met geld van vrienden en familie. Vervolgens kan je terecht bij Angels en daarna ga je pas de VC fase in. Klopt je bij een VC aan voor 50.000 dollar dan is dat kansloos. Angels zijn investeerders die hun geld hebben verdiend met de verkoop van hun eigen bedrijf en meestal investeren ze in de branche waar ze zelf actie waren. Dat is de reden waarom het voor een gamebedrijf lastig is om een Angel te vinden, want er zijn binnen games te weinig grote exits voor een groot Angel netwerk.”

Project vs bedrijf
Verder gaat Della Rocca in op het verschil tussen een investeerder die in een project investeert versus een investering in je bedrijf. Krijg je het geld specifiek voor een game, dan zal daar een deel van de opbrengst van de game, oftewel een rev share, tegenover staan. De investeerder stapt in zo’n geval voor in voor een relatief kort traject, met als doel de game lanceren, dus ziet hij de game liefst zo snel mogelijk in ‘de schappen’. In ruil voor het geld wil de investeerder controle over wat de developer doet met het IP. Ook al hou je het IP zelf, vaak bevat het contract beperkingen met betrekking tot de toekomst van het IP en dingen als merchandising.

Investeert iemand in je bedrijf, dan moet je hem een deel van de aandelen geven, ook wel een equity share genoemd. Het doel van de investeerder is het bedrijf te laten groeien en zo succesvol mogelijk te maken, zodat hij zijn aandelen met winst kan verkopen. Met los IP bemoeit hij zich niet, maar hij wil wel invloed hebben op de bedrijfsvoering. Een investeerder heeft meestal een minderheidsbelang en daarom geen macht om beslissingen van de oprichters weg te stemmen, maar hij zal voor een aantal zaken wel een vetorecht bedingen om zichzelf te beschermen. Heeft hij dat niet, dan zou een kwaadwillende developer bijvoorbeeld het IP en alles van waarde kunnen overhevelen naar een andere BV, waardoor de investeerder met waardeloze aandelen achterblijft. Wanneer een investeerder een belang in een bedrijf neemt gaat hij voor een lange termijn doel. Hij verwacht niet dat de eerste game gelijk al een succes wordt.

Della Rocco sluit af met het volgende advies: “Waar je ook voor kiest, zorg ervoor dat je om voldoende geld vraagt om de volgende fase of mijlpaal te behalen en laat duidelijk zien dat het bedrag dat je vraag daar echt voldoende voor is. Doe je dat niet, dan kan een investeerder zich afvragen of je wel weet waar je mee bezig bent en vervolgens afhaken.”

Nog enkele pro tips van Della Rocca:

  • Veel developers zijn pragmatisch en maken games die binnen hun middelen vallen. Investeerders vinden dat niet interessant, die zijn juist op zoek naar flink wat ambitie.
  • Je moet accountants en juristen aan boord hebben. Denk niet dat je dit soort contracten op eigen kracht kan doorgronden. Het kost wat geld, maar het is de investering waard.
  • Investeerders zoeken naar developers die bij het maken van hun eerste game gelijk tools ontwikkelen die het maken van een volgende game makkelijker en sneller maakt.
About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).