Nieuws
Now Reading
E3 2015 • Terugblik met Rami Ismail: “We zijn een slimme industrie met slimme mensen”
0

E3 2015 • Terugblik met Rami Ismail: “We zijn een slimme industrie met slimme mensen”

by Alessandra van Otterlo25 juni, 2015

De E3 ligt ruim een week achter ons. Een mooi moment om terug te kijken met Vlambeers Rami Ismail, die ook dit jaar weer drie dagen op de Sony stand te vinden was om Nuclear Thrones te promoten.

Als je de persconferenties als leidraad neemt, zijn kleine developers tegenwoordig meer welkom bij Microsoft dan bij Sony. Als je echter de Sony-stand op de beurs bekijkt zie je dat er nog steeds een warm hart is voor indie games. Volgens Ismail is de reden dat Sony dit jaar zich minder toegankelijk presenteert het feit dat de resources opraken. “Ze raken door de dev kits heen en er zijn geen speciale potjes meer voor marketing. Ook bij Microsoft gaat dat gebeuren.” Maar wat de ‘business half’ van Vlambeer meer opviel was de saamhorigheid tussen de grote partijen en dan met name die aan VR devices werken. “De concurrentie staat op een laag pitje en ze vormen een gezamenlijk front om de consument aan VR te krijgen.”

Vrouwen

Wat Ismail ook opviel was de grotere diversiteit, zowel in sekse als in etniciteit en het feit dat dat zonder al teveel morren werd geaccepteerd. De makers verdedigen zich ook minder en het voelt allemaal een stuk natuurlijker aan. Het is inmiddels ook duidelijk dat developers al langer luisteren, want de games die dit jaar met een vrouwelijke hoofdpersoon zijn gepresenteerd, zijn al een paar jaar in development. Dat er geluisterd wordt verbaast Ismail niet: “We zijn een slimme industrie, met slimme mensen die goed om kunnen gaan met feedback.”

blood & Gore

Nu de diversiteit groter wordt was er dit jaar een nieuw facet in games waartegen flink geprotesteerd werd: de grote hoeveelheden ‘blood and gore’ in games zoals Doom. Ismail zit daar niet zo mee: “Eigenlijk is er wat mij betreft weinig dat verboden moet worden. Zolang het binnen de wet valt en mensen het willen spelen, heb ik er geen bezwaar tegen. Wat wel interessant is, is dat er door al het realisme tegelijkertijd een soort hang naar een abstractie is waarin het doelwit niet meer menselijk is. De nieuwe Black Ops heeft gekozen voor een futuristische setting en in Horizon: Zero Dawn vecht je ook tegen machines.”

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).