Nieuws
Now Reading
GDC 2015 • “Kies de juiste Youtuber voor je game, wees kort en bondig en stuur trailer plus playable mee”
0

GDC 2015 • “Kies de juiste Youtuber voor je game, wees kort en bondig en stuur trailer plus playable mee”

by Alessandra van Otterlo5 maart, 2015

Wat kan een Youtuber voor een indie developer betekenen, maar nog handiger om te weten: wat kan een developer doen om de aandacht van een Youtuber te trekken? Alex “BaerTaffy” Larrabee (met bijna 40.000 subscribers niet bepaald de grootste Youtuber) legt het allemaal uit tijdens zijn GDC sessie.

Larrabee is begonnen met radio, maar begin 2012 zag hij in dat daar de toekomst niet lag en stapte hij over op Youtube. Volgens Larrabee is de impact van aandacht op Youtube en Twitch op het succes van een game groter dan coverage door gewone media. Maar hoe zorg je nou dat je game opgepakt wordt door Youtubers?

Screen Shot 2015-03-05 at 11.34.13

Wees betrokken

Het begint met een stukje onderzoek. Bepaal eerst voor jezelf wat voor coverage je zoekt en kijk welke Youtuber daar bij past, want de ene Youtuber is de andere niet. Zo is Markiplier (ruim 6 miljoen subscribers) vriendelijk en vrolijk en laat hij games er vaak nog leuker uitzien dan ze zijn. Jim Sterling (180.000 subscribers) is op een hilarische wijze kritisch en als hij denkt dat je het verdient heeft hij er geen moeite mee om je met de grond gelijk te maken. Wanneer je weet wie je wilt bereiken zoek dan het juiste emailadres. Dat klinkt wellicht logisch, maar dat is het niet. Larrabee: “Er zijn veel mensen die zich voordoen als bekende Youtubers en hiervoor ook emailadressen aanmaken. Zoek het juiste adres altijd op het kanaal van de Youtuber en niet zomaar ergens op internet.”

Screen Shot 2015-03-05 at 11.32.07

De oh zo belangrijke email

Over de inhoud van de email is Larrabee duidelijk: “Schrijf voor iedere Youtuber een persoonlijke email en gebruik niet een of andere standaardemail die je naar iedereen stuurt. Het schrijven van die persoonlijke mails kost wat tijd, maar het is het zeker waard.” Uiteraard ben je blij met je game, maar laat je niet meeslepen door je enthousiasme. Wees kort en bondig, vermijd alle fluff en leg duidelijk uit wat je game inhoudt. Stuur een goede trailer mee van maximaal 90 seconden die gameplaybeelden bevat. Dit is heel belangrijk want zelfs een slechte email kan door een goede trailer gered worden. Bevat je email geen code voor je game, dan worden je kansen op coverage wel heel erg klein. Heb je al het bovenstaande gedaan en hoor je nog steeds niets, stuur dan na een week of twee een herinnering. Wees vasthoudend, maar blijf niet tot vervelens aan toe reminders sturen.

Screen Shot 2015-03-05 at 11.31.44

Selectie

Larrabee geeft ook een kijkje in de keuken van zijn selectieproces. Hij geeft hierbij duidelijk aan dat het zijn manier van werken is maar waarschijnlijk hebben andere Youtubers soortgelijke selectiemethoden. De eerste keer leest hij de email snel door en kijkt of er een code voor de game bij zit. Kom je die selectie door, dan leest Larrabee de uitleg over de game aandachtiger door en bekijkt hij de trailer. De games die hij dan nog interessant vindt komen op zijn ‘to-play’ lijst. Heb je Larrabee en mail gestuurd en hoor je nooit meer wat, dan kan dat twee redenen hebben. Of hij vindt je game gewoon niet leuk, of je staat op de ‘to-play’ lijst en hij is vergeten je game te spelen. Wat het is blijft gissen. Larrabee: “Daarom moet je dus reminders sturen, maar nogmaals: wordt alsjeblieft niet irritant, want dat helpt echt niet. Als ik niet reageer en je game niet cover, geef het dan gewoon op, want dan heb ik geen interesse.”

Screen Shot 2015-03-05 at 11.27.57

Handige tips van Larrabee

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).