Nieuws
Now Reading
GDC 2015 • IGF Award winnaar 11 Bit Studios: “This War of Mine laat spelers hun eigen verhaal maken”
0

GDC 2015 • IGF Award winnaar 11 Bit Studios: “This War of Mine laat spelers hun eigen verhaal maken”

by Alessandra van Otterlo5 maart, 2015

Oorlogsgames zijn een groot en populair genre. Maar in alle games binnen het genre ben je de soldaat. Met je wapen in de hand maak je actief deel uit van het conflict. De mensen die geen onderdeel zijn van de strijdkracht spelen nauwelijks een rol van betekenis. This War of Mine draait de zaken om. De speler beleeft het conflict vanuit de burger. Je doel is niet zoveel mogelijk tegenstanders omleggen, maar puur overleven. Een dagelijkse realiteit voor miljoenen mensen in conflictgebieden. Hoe je een dergelijke game interessant maakt en hoe je voorkomt dat de speler toch in de rol van soldaat kruipt legt 11 bits senior writer Pawel Miechowski uit in zijn sessie tijdens GDC.

Schuldgevoel

Genres is iets waar Miechowski een broertje dood aan heeft. “Maak een game over het idee dat je hebt gekozen. In This War of Mine moet je overleven, maar dan hoeft het niet perse een survival game te zijn.” De game engaging maken en de speler laten focussen op het overleven was niet gemakkelijk. Al in een vroeg stadium is 11 bit begonnen met playtesten. Een van die vroege testers vond een hoeveelheid verband en nam alles mee. Toen ze andere gewonden tegenkwam legde ze een deel terug. Ze voelde zich schuldig dat ze alles voor zichzelf had willen houden. “Spijt is iets wat van binnenuit komt.” zegt Miechowski, ” Het is iets wat je met films niet teweeg kunt brengen, maar wel met games.” Maar de game moet niet de speler op zijn of haar moraal aanspreken. De speler moet dat uit zichzelf ervaren.

Burgers, geen soldaten

Het was een uitdaging om de speler niet in soldaatgedrag te laten vervallen. In eerste instantie waren de karakters vrij simpel. Dat resulteerde erin dat spelers gemakkelijk anderen vermoordden. De personages hebben nu meer diepgang, zodat de speler een band opbouwt en een ander minder snel doodt. Wat ook niet werkte was inventory. Je kon in een vroege versie van de game een wapen uit je backpack halen om ruimte te maken voor andere items. Toen spelers de slots voor wapens zagen gingen ze zich daar op focussen en zich als soldaten gedragen. Dat is niet de bedoeling en daarom hebben de developers het uit de game gehaald. Ook is het woord inventory vervangen door het woord things.

Dilemma’s

This War of Mine plaats spelers voor dilemma’s. Ze moeten besluiten nemen zonder op dat moment te weten wat het meeste voordeel geeft. Roof je eten van anderen of zoek je het? Op die manier zijn ze op hun eigen oordeel aangewezen, net als de mensen die in het echte leven binnen een conflict moeten overleven. Miechowski: “Breng spelers in situaties waar ze niet voor geprogrammeerd zijn. Op die manier reageren ze veel meer vanuit het onderbewuste.”

Een eigen verhaal

Een laatste belangrijk aspect van This War of Mine zijn symbolen. “Een karakter dat zelfmoord heeft gepleegd hoef je als speler niet te zien hangen. Een foto van alleen zijn voeten die boven de grond bungelen is duidelijk genoeg. Laat de speler zijn eigen verhaal maken. Dat wordt waarschijnlijk een depressief verhaal, maar het is dan ook oorlog.”

Gisterenavond won 11 Bit Studios de Audience Award bij de IGF Awards.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).