Nieuws
Now Reading
Casual Connect • Van GTA V naar Bubble Shooters, de onwaarschijnlijke carrièrestap van art director Ian Bowden
0

Casual Connect • Van GTA V naar Bubble Shooters, de onwaarschijnlijke carrièrestap van art director Ian Bowden

by Alessandra van Otterlo12 februari, 2015

Van L.A. Noire , Max Payne 3 en GTA V naar FreeCell en bubble shooters. Het klinkt als een van de meest onwaarschijnlijke carrièrestappen ooit, maar dat is precies wat Ian J. Bowden vorig jaar deed. Hij verruilde het Art Directorschap van Rockstar Leeds voor dezelfde positie bij casual game developer GameDuell. Op Casual Connect vertelt hij er over.

Al 21 jaar lang zit Bowden in de gamesindustrie en dat zijn niet allemaal makkelijke jaren geweest. Vooral het begin was lastig. Toen hij samen met drie anderen in 1997 Möbius Entertainment begon meenden ze hun zaken goed voor elkaar te hebben, maar het bleek dat ze niet echt wisten waar ze mee bezig waren. De doelen veranderden steeds en de ene na de andere producer kwam en verschoof de boel een beetje. Bowden: “The plan is nothing; planning is everything. Een beroemde uitspraak van Eisenhower. Toen ik met Möbius begon vond ik het een mooie quote, maar ik had geen idee wat het betekende.”

Geen concessies in casual

Door de eerste lastige ervaring merkte Bowden dat je niet zomaar ergens aan moet beginnen. Doe pre-production, zorg dat je de details goed hebt. Maar naast oog voor detail heeft hij ook aandacht voor het menselijk aspect: “Onze industrie kan niet zonder de mensen die er werken. Wij veteranen moeten investeren in de jongeren. Dat is de nieuwe generatie.” Een bedrijf moet er ook voor zorgen dat werknemers de juiste tools hebben en uiteraard neemt Bowden het extra op voor de artists: “Ondersteun artists, want alles wat de marketingafdeling gebruikt komt van hen. Investeer in goede tools en maak hen efficiënt.”

En dan komt Bowden voorzichtig tot de reden van zijn overstap. Niet de sfeer bij Rockstar Leeds, want zijn team daar was, net als zijn team bij GameDuell, als familie. Het lijkt te gaan om overzichtelijkheid. Casual games zijn klein en concessies zijn niet nodig. In triple A moet je die concessies wel doen. Die games zijn zo groot dat je altijd wel ergens een foutje vindt. Een boom waar je de blaadjes van bent vergeten of een hendel die verkeerd zit. De details waar Bowden op blijft hameren: “Of je het nu over core of over mobiel hebt, The devil is in the details. Een overtuigende game zit ‘m in de details.”

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).