Control
Now Reading
Column • Eline Muijres over de Dutch Game Awards: ‘De uitslag is niet te voorspellen als je genomineerd bent’
0

Column • Eline Muijres over de Dutch Game Awards: ‘De uitslag is niet te voorspellen als je genomineerd bent’

by Eric Bartelson11 december, 2014

Dinsdag 25 november werden voor de zevende keer de Dutch Game Awards uitgereikt. Eline Muijres van Game Oven: “Voorgaande jaren was ik er ook bij, dus ik wist wel wat ik kon verwachten. Wat dit jaar extra bijzonder maakte voor mij is dat ik er voor het eerst was als genomineerde.” 

Dit jaar werd de prijsuitreiking in TivoliVredenburg gehouden, een nieuw gebouw met een prachtig uitzicht over de stad Utrecht. Onze game Bounden was genomineerd in drie categorieën: Best Co-Production, Best Mobile Game en de Control Industry Award. In tegenstelling tot voorgaande jaren, waar ik meestal wel kon voorspellen wie er zou winnen binnen een bepaalde categorie, bleek het dit jaar extreem moeilijk. Kleine indiegames namen het op tegen AAA-giganten, dus het was aan de jury aan welk onderdeel het meeste waarde wordt gehecht. Zo nam Bezircle het in de categorie Best Technical Achievement bijvoorbeeld op tegen Killzone Shadow Fall en Tomb Raider: Definitive Edition. Action Henk stond naast Age of Wonders III en Killzone Shadow Fall in de categorie Best PC/Console Game. Games die moeilijk met elkaar te zijn vergelijken, en waardoor de uitreiking dus extra interessant wordt.

De uitslag is al helemaal niet te voorspellen als je genomineerd bent. Ik durfde niet teveel te hopen, omdat je teleurgesteld kan zijn als het niet gebeurt. De reacties die ik kreeg van andere mensen waren wel erg leuk: ‘jullie gaan winnen, dat kan niet anders!’ en ‘het is duidelijk hoor, die award pak je gewoon’. Hoewel dit niet de eerste award is die we winnen, is dit wel de eerste awarduitreiking waar ik bij aanwezig ben, en dat is best spannend. Als het moment dan daar is – vrij vroeg op de avond al – ben ik toch verrast als Bounden Best Co-Production wint.

game oven uil

Met een grote lach op mijn gezicht loop ik het podium op samen met mijn collega’s Bojan, Adriaan en ook Bart, die de muziek voor Bounden heeft gemaakt. Adriaan ontvangt de uil en drukt ‘m meteen in mijn handen, waarna hij iedereen bedankt die Bounden mogelijk heeft gemaakt. Ik weet niet waar ik moet kijken, maar ik voel me zo trots! Tijdens de pauze erna worden we door iedereen benaderd en gefeliciteerd. Het docententeam van mijn opleiding aan de Universiteit Utrecht is ook aanwezig en feliciteert mij uitgebreid. Er zijn niet veel alumni die een Dutch Game Award hebben gewonnen, verzekeren ze mij. Misschien ben ik zelfs wel de eerste.

De rest van de avond kan niet meer stuk. Als bevriende ontwikkelaars vervolgens ook nog awards ontvangen, ben ik extra vrolijk. Van concurrentie is er sowieso niets te merken: er wordt luid gejuicht en geklapt voor elkaar, de sfeer is goed. Opvallend was dat er dit jaar niet duidelijk één game was die meerdere awards ontving. Dat maakt een prijsuitreiking eigenlijk ook veel leuker. Het is duidelijk dat het niveau van de Nederlandse games hoog ligt, en het is mooi dat ze ook de erkenning krijgen die ze verdienen.

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.