Nieuws
Now Reading
Art • Concept artist Lloyd Allan: “Afwijzing schudde me wakker”
0

Art • Concept artist Lloyd Allan: “Afwijzing schudde me wakker”

by Eric Bartelson2 december, 2014

Zijn ouders zagen betere kansen in Nederland voor hem en zijn zussen en dus verhuisde Lloyd Allan op zijn dertiende met zijn familie van Zuid Afrika naar hier. Nu, dertien jaar later, bewijst Allan het gelijk van zijn ouders met zijn baan als environment concept artist bij Guerrilla Games.

Lloyd Allan kwam voor het eerst in aanraking met concept art tijdens een stage in zijn laatste jaar aan het Grafisch Lyceum in Utrecht. Hij had zich tot die tijd voornamelijk toegelegd op 3D, maar toen hij eenmaal de kans kreeg om te werken met een Wacom richtte hij zich volledig op digitaal painten. “Ik vond dat proces veel leuker dan 3D”, zegt hij daarover. Maar helemaal verloren was zijn opleiding niet: “Ik gebruik tegenwoordig nog steeds veel 3D in mijn concept art werk.”

Afgewezen

Na het behalen van zijn diploma wist Allan dat hij nog niet klaar was om te werken in de gamesindustrie. Met een klein portfolio van paintings en 3D renders meldde hij zich aan voor de opleiding Game Art op het HKU, waar hij werd afgewezen. “Mijn teleurstelling was groot, maar het schudde mij wel wakker dat ik nog een lange weg te gaan had om mijn doel te bereiken.Een paar weken later ben ik weer terug gegaan heb toen de hoofddocent van de Game Art opleiding aangesproken. Mijn schetsboeken waren overtuigend genoeg om te laten zien dat ik leergierig was en uiteindelijk heb ik een tweede kans gekregen. Sindsdien is mijn honger naar kennis niet meer te stillen en ben ik steeds opzoek naar nieuwe kennis en nieuwe technieken.”

In zijn derde jaar liep Allan stage bij concept art outsource bedrijf Atomhawk in Engeland. Hij was de eerste concept art stagiair daar en deed waardevolle ervaring op door te werken aan games als Injustice: Gods Among Us, Sonic Allstars Racing en Project Spark. Hij mocht bovendien meekijken hoe de senior artists werkten aan de Marvel film Thor.

Terug in Nederland kreeg Allan meteen de kans een schoolproject te doen bij Guerrilla games. “Dat was echt het beste half jaar van mijn opleiding. Samen met mijn beste vrienden van school werken bij een AAA bedrijf. Ik heb daar een andere kant van concept art gezien, namelijk het gedetailleerd uitwerken van building blocks. Nadat het school project was afgelopen had Guerrilla ons nog steeds nodig en mochten we blijven werken met een 0 uren contract.”

Portfolio-waardig

Allan wist na dit project wat hij wilde. Zijn doel was om na het behalen van zijn diploma bij Guerrilla Games te werken, hij moest alleen nog wel zijn afstudeerproject ‘portfolio-waardig’ krijgen. (Zie het filmpje hierboven, hij is daar prima in geslaagd – EB) Het lot hielp een handje, want nog voor zijn afstuderen deed Allan mee aan een art test voor een positie bij de Amsterdamse studio en kreeg de baan. “Ik begon als props artist, maar na een paar maanden werd ik environment concept artist. Zoals je aan mijn werk kunt zien, vind ik dat het leukst om te painten.”

“Door de drukte van het afstuderen en mijn nieuwe baan heb ik na mijn school even wat minder persoonlijk werk gemaakt. Maar na een jaar nieuwe kennis en ervaring zag ik wat er ontbrak in mijn oude art, dus afgelopen maand heb ik mijn favoriete paints gepakt en nieuw leven ingeblazen. Daarnaast werk ik momenteel aan een serie nieuwe paints die ik binnenkort ga releasen. Hou mijn website of artstation goed in de gaten! Verder werk ik ook samen met een paar vrienden aan MoofMoof, een iphone game die we hopen begin volgend jaar uit te brengen.”

lloyd-allan-water-magic-small Exploring_cave_small lloyd-allan-forest-hunter-small

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.