Nieuws
Now Reading
Achtergrond • Only in Battlefield: hoe gekke filmpjes en bugs de community binden
0

Achtergrond • Only in Battlefield: hoe gekke filmpjes en bugs de community binden

by Alessandra van Otterlo19 november, 2014

Sommige geslaagde marketing acties worden niet bedacht door knappe koppen, maar ontstaan vanuit de community. Julien Wera, senior product manager bij Dice vertelt op Game Connection over ‘Only in Battlefield.’

Toen in 2002 Battlefield 1942 uitkwam deelden spelers al screenshots met elkaar, maar in 2011 nam dit delen een ware vlucht. Toen Battlefield 3 uitkwam, was ook Youtube populair geworden en de community kwam onder de titel ‘Only in Battlefield’ met eigen gameplay video’s. “Die titel is niet verzonnen door marketing mensen,” verzekert Wera. “maar we hebben het wel opgepakt. De kwaliteit van de door de spelers gemaakte video’s doet niet onder voor ons eigen materiaal. Wat betreft gameplay capturing zijn ze vaak zelfs beter. En het is een geweldige manier om de spelers te bereiken.” Zij kennen volgens Wera donders goed het verschil tussen real gameplay en pre-rendered footage. Ook hebben ze weinig vertrouwen in media en advertising. En spelers zijn vaak een belangrijkste informatiebron voor andere spelers.

Voor Battlefield 4 werd ‘Only in Battlefield‘ zelfs onderdeel van de officiële marketing campagne. Zo’n 600 spelers kregen vóór release toegang tot de game. Er werden opnamen gemaakt van gameplay, maar ook van de spelers terwijl ze de game speelden. Na launch vroegen ze andere spelers eveneens materiaal in te sturen. De goede video’s deelt Dice op de Battlefield Facebook pagina met miljoenen volgers. Dat maakt het voor Youtubers interessant om er gefeatured te worden. Het materiaal varieert van speciale dingen in de game, zoals easter eggs, tot moeilijke stunts, en beelden van spelers die waanzinnig goed zijn, maar ook dingen die fout gaan zijn een dankbaar onderwerp. “User generated content brengt risico met zich mee.” aldus Wera. “Je hebt het namelijk niet in de hand. Omarm ook de video’s waarin spelers bugs laten zien en ga niet proberen ze te overtuigen deze beelden offline te halen. Fix de bug en meld het als het is opgelost. Kans is groot dat ze volgende keer een positieve video maken.”

De door de community gemaakte video’s doen weinig voor de sales. Ze zijn met name goed om de community te binden en om spelers die gestopt zijn weer terug te halen naar de game. Om video’s te kunnen blijven maken moet je de community wel van content blijven voorzien, maar het is vaak niet mogelijk om steeds maar updates uit te brengen. Zorg dat er dan een andere reden is voor de videomakers om betrokken te blijven. Hou contact met ze, organiseer meets met bijvoorbeeld de mensen die de professionele video’s maken of geef interviews.

Dat livestreamen van gameplay en gameplay video’s een heel andere discipline zijn hebben ze bij Dice inmiddels gemerkt, want Battlefield is een grote afwezige in de Twitch top. Wera: “ Hier zijn we mee bezig, maar we krijgen nu net door wat goed voor Youtube werkt. Livestream is de volgende stap.”

Wat ‘Only in Battlefield’ video’s kijken? Klik dan hier of kijk op de Battlefield Facebook pagina.

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).