Nieuws
Now Reading
Art • Student Game Art Bo Zonneveld: ‘Kritiek is mijn belangrijkste leermiddel’
0

Art • Student Game Art Bo Zonneveld: ‘Kritiek is mijn belangrijkste leermiddel’

by Eric Bartelson18 november, 2014

Bo Zonneveld (21 jaar) is vierdejaars student Game Art aan de HKU, maar of hij het jaar afmaakt en zijn papiertje haalt is nog onzeker: “Ik was eerder dit jaar naar Newcastle verhuisd, half voor stage bij Atomhawk maar eigenlijk met het idee om daar te blijven werken en te stoppen met school. Een papiertje is uiteindelijk toch niet zo belangrijk. Wat veel meer telt is je werkervaring in de industrie. Bedrijven kijken naar je portfolio en zijn niet geïnteresseerd waar je iets hebt geleerd, als je maar goed werk toont.”

Hij is inmiddels weer terug omdat het werk hem niet beviel en ook omdat hij het leven in Engeland ‘minder leuk dan in Nederland’ vond. “Ik werkte daar full time andermans ideeën uit, die niet altijd interessant zijn, en merkte dat het mijn passie vernietigde. Ik was daar juist heen gegaan voor mijn passie voor digitaal painten, dus moest ik snel weg.”

Motivatie

Zonneveld wist pas in het laatste jaar van de Havo dat hij ‘iets wilde doen in de richting van tekenen en kunst’.  “Ik was altijd bezig met muziek, maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat ik het niet zou gaan maken in de muziekindustrie. Tekenen ging me altijd al goed af, al was ik er thuis nooit mee bezig. Daar ging mijn tijd op aan het spelen van Blizzard-games. Toen ik eens concept art onder ogen kreeg van World of Warcraft, kreeg ik de motivatie om te kiezen voor kunst.”

Zonder een echt portfolio meldde Zonneveld zich in eerste instantie aan bij de HKU, maar werd daar -om die reden- afgewezen. “Ik heb toen een jaar Mediacollega in Amsterdam gevolgd en heb daar veel geleerd, vooral van een medestudent.” Na dat jaar werd hij alsnog aangenomen op de HKU. Zonneveld: “Eigenlijk ben ik wel blij ben dat ik eerst ben afgewezen, anders had ik niet samen met de studenten gezeten waar ik nu mee zit. Naar mijn mening zit er in mijn jaar een hoop meer talent op concept art gebied dan in het jaar voor ons. Momenteel combineer ik school met freelance werk. Op school werk ik nog aan The Flock. Daarnaast werk ik voornamelijk voor One Pixel Brush als freelancer. Ik leer daar veel van Eric Felten en anderen binnen het bedrijf door constant aan hun te vragen wat zij van iets vinden. Kritiek is ook de meest belangrijke factor voor mijn learning curve. Als artist moet je dit altijd vragen bij je mede artists. Het is dus goed om jezelf te omringen met mensen die eigenlijk beter zijn of veel passie en discipline hebben.”

Werkwijze

Zonneveld: “Ik werk voornamelijk met Photoshop, 3ds max gebruik ik om te modellen en Keyshot voor renders. Ik gebruik foto’s en 3D Sketchup nadat ik een idee heb geschetst of bij elkaar heb geplakt met foto’s om details te krijgen. De manier waarop ik echter foto’s gebruik is voorzichtiger dan het erin plakken om snel resultaat te krijgen. Ik besteed ook per plaat een goede 2 tot 4 uur met referenties zoeken op het internet. In het begin voelt dat als verpeste tijd, maar tijdens dat proces raak ik ook geïnspireerd voor nieuw werk en uiteindelijk bespaart het je tijd. Als je niet kijkt naar hoe iets daadwerkelijk werkt, kun je het ook niet painten.

Check hier meer werk van Bo Zonneveld. 

slumpromo3 01 Cyber_web

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.