Control
Now Reading
Control Industry Award • Nominatie: Age of Wonders III van Triumph Studios
0

Control Industry Award • Nominatie: Age of Wonders III van Triumph Studios

by Matthijs Dierckx12 november, 2014

[well]

Control Industry Award 2014

De winnaars van de Dutch Game Awards worden gekozen door een vakjury (bekijk hier de nominaties), de winnaar van de Zwarte Uil, de overall prijs voor Beste Game van Nederland, de Control Industry Award, die wordt aangewezen door de lezers van Control. In de nieuwsbrief aanstaande vrijdag staat hoe jij je stem kunt uitbrengen. Nog niet geabonneerd op de nieuwsbrief? Klik hier.[/well]

Honderdduizenden exemplaren verkocht en een 9 gemiddeld op Steam. En toch was het bijna allemaal mislukt…

Age of Wonders III • Triumph Studios • PC • Maart 2014

Het succes van de Steam-rerelease van de oude Age of Wonders-titel een paar jaar geleden gaf de doorslag: de Delftse studio zou een nieuw deel ontwikkelen in de serie waarmee het was groot geworden.

Het was een lastige periode voor Triumph Studios. De vorige game, Overlord II, was geen doorslaand succes en de worstelende uitgever Codemasters bestelde geen derde deel. De ontwikkelaar moest inkrimpen en een plan maken voor een onzekere toekomst.

Markus Persson

Dat plan heette uiteindelijk Age of Wonders III en vanaf dat moment leidde de weg nog slechts omhoog. Minecraft-maker én Age of Wonders-fan Markus Persson gaf de ontwikkelaar de financiële armslag om het derde deel af te maken en zelfstandig uit te brengen.

En toen ging alles bijna alsnog de mist in. Triumph’s co-founder Lennart Sas legt uit: “De wereldwijde release van Age of Wonders 3 stond aan het begin van de avond gepland en we maakten ons op voor een overnachting op kantoor om support te bieden. De release-build was uitvoerig getest, de eerste reviews waren goed, de Amazon-servers opgeschaald en de community enthousiast. Wat kon er fout gaan? Het spel klom naar de top van de Steamchart, iets dat we niet hadden durven dromen. Maar ergens na middernacht kwam een stortvloed aan boze berichten: “Where is my registration e-mail?”  “I can’t sign in, what’s up with this DRM crap!”. Niemand kon nog een account aanmaken.”

Nul sterren-regen

“Voor multiplayer matchmaking is een Triumph–account nodig, maar het aanmaken van een account is niet noodzakelijk om de game te spelen. Veel mensen zien de offline mode echter over het hoofd. Terwijl we het euvel aan het onderzoeken waren, probeerden we mensen uit te leggen dat de game ook zonder account te spelen was. Maar er was niet tegenop te reageren, zelfs met hulp van de community. Het regende user reviews van 0 sterren. “I just paid 40 euro for this piece of crap I can’t play!”, “This is SimCity and Diablo 3 all over again”.

“Na een koortsachtige zoektocht kwamen we er achter dat ons hosting-abonnement een 25k limiet bleek te hebben voor het aantal e-mails dat per 24 uur verzonden kon worden. Het was een waarde ergens diep in de Amazon back-end die niet op te schalen was zonder een ander abonnement aan te vragen. Iets dat onder deze omstandigheden te lang zou duren…”

Schokkend

“Gelukkig kon Arno [van Wingerden, technical director en co-founder] er een externe SMTP-server aan koppelen waardoor de registraties weer op gang kwamen. Al met al zijn we iets van twee uur uit de lucht geweest, maar het sneeuwbaleffect was schokkend. Hadden we dit niet snel gefikst, dan had de release van de game er heel anders uitgezien.”


Bekijk alle nominaties >>

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.