Control
Now Reading
Control Industry Award • Nominatie: 99 Bricks – Wizard Academy van Weirdbeard
0

Control Industry Award • Nominatie: 99 Bricks – Wizard Academy van Weirdbeard

by Eric Bartelson12 november, 2014

[well]

Control Industry Award 2014

De winnaars van de Dutch Game Awards worden gekozen door een vakjury (bekijk hier de nominaties), de winnaar van de Zwarte Uil, de overall prijs voor Beste Game van Nederland, de Control Industry Award, die wordt aangewezen door de lezers van Control. In de nieuwsbrief aanstaande vrijdag staat hoe jij je stem kunt uitbrengen. Nog niet geabonneerd op de nieuwsbrief? Klik hier.[/well]

Het idee was goed en de uitvoering solide, toch was er een tovenaar voor nodig om 99 Bricks tot leven te brengen.

99 Bricks Wizard Academy • Weirdbeard • Mobile (iOS & Android) • Juni 2014

Wat begon als een simpel Flash spelletje, groeide in de jaren daarna uit tot het grootste project waar Weirdbeard ooit aan heeft gewerkt. En dat was eigenlijk nooit de bedoeling. 99 Bricks, zoals het Flash spelletje heet dat nu nog steeds gratis te spelen is op verschillende gamesites, gaf spelers net zoveel Tetris blokken als de titel suggereert waarmee een zo hoog mogelijke toren moet worden gebouwd. Maar zwaartekracht en physics maken dat een lastige klus.

Een vermakelijk spel, zoveel is zeker en de ideale kandidaat voor de studio om mee te oefenen als ze overstappen van Flash naar Unity3D. Weirdbeard-baas Niels Monshouwer glimlacht bij de herinnering: “We zochten een klein en makkelijk project om het nieuwe platform in de vingers te krijgen. Dat is een beetje uit de hand gelopen.”

In totaal ondergaat het spel een stuk of zeven grote veranderingen die variëren van nieuwe graphics en het omgooien van de game structuur tot het implementeren van andere monetization-modellen. Maar de grootste verandering kwam na een rampzalig verlopen speeltest op een Local Multiplayer Meetup in de Dutch Game Garden. Monshouwer: “Voor ons gevoel hadden een versie die bijna klaar was dus we hadden hoge verwachtingen toen we mensen lieten spelen. Maar we schrokken ons rot van de lauwe reacties van het publiek. Het was gewoon niet goed genoeg.”

Datzelfde weekend werd er gebrainstormd en vele ideeën passeren de revue. “We moesten de stijl van de Flash-game loslaten”, zegt Monshouwer. “We kwamen toen met het idee van een blokkendoos en daarop voortbordurend een kinderkamer.” Dit thema kende een versie waarin sporadisch events voorbij kwamen zoals ijzige blokjes of een speld in de muur die je moest ontwijken (wat later de vogel van Harry Hawk zou worden). Creative Director Joram Rafalowicz bouwde in het kinderkamer-thema een level waarin de speler voortdurend werd belaagd met dit soort events en hij noemde het de terror mode. Hij kwam toen met het idee dat je een tovenaartje was die tegen een almachtige god moest strijden in een storm. Daar is het idee ontstaan.

Knallen

Artist en tevens Game Director Samar Louwe werd er snel bij gehaald: “Tijdens het allereerste gesprek met Joram over dit thema heb ik twee pagina’s van mijn kladblok vol getekend. Hier stond direct het design tussen wat nu in de game zit. We hadden een beetje een no-nonsense houding om zo snel mogelijk aan de productie te kunnen knallen.” Monshouwer was aanvankelijk bezorgd wat alle veranderingen zouden betekenen voor de medewerkers. Hij vreesde dat ‘het moraal een snoekduik zou nemen’, maar het tegendeel bleek waar. “Iedereen werd juist extra enthousiast en gemotiveerd door de veranderingen.”

Storyboard

Het Wizard-thema verbond op een logische manier alle onderdelen van de game. Het gaf een reden voor het bouwen van de toren (“Het leek ons wel logisch dat dit een vereiste was voor het Wizard Academy diploma”) en het introduceerde op een natuurlijke manier power ups en vijanden. Monshouwer: “De Wizard-school trok alles bij elkaar. In de eerste week hebben we ook een backstory bedacht en Samar heeft ook meteen een storyboard voor het introfilmpje gemaakt. Uiteindelijk hebben we dat gedeelte uitbesteed zodat we zelf konden stressen over de soft launch.”

Met de keuze voor het Wizard-thema was er ook eindelijk duidelijkheid over de muzikale richting en de geluidseffecten. Monshouwer: “Normaal is het een valkuil om zo laat pas over audio na te denken maar in ons geval kwam het wel goed uit. We hebben toen Jonathan van den Wijngaarden ingeschakeld om een magische laag over de game te leggen. Dat heeft de wereld van 99 Bricks Wizard Academy extra gezellig gemaakt.”


Bekijk alle nominaties >>

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.