Nieuws
Now Reading
Interview • Assassin’s Creed Unity’s Game Director: “Meer focus op community en sharing”
0

Interview • Assassin’s Creed Unity’s Game Director: “Meer focus op community en sharing”

by Alessandra van Otterlo3 november, 2014

Control sprak met Marc Albinet, Game Director van Assassin’s Creed Unity, over de game, de nieuwe generatie en de ophef over de E3-demo. Overigens zeer toepasselijk in Parijs, tijdens Game Connection.

marcaDe afwezigheid van vrouwelijke karakters heeft een paar maanden geleden nogal wat teweeg gebracht. Hoe kijk je daar op terug?

“Het maken van een game is een heel proces. Er is een groot verschil tussen wat je in het begin bedenkt en de scope aan het einde. Als je de visie op de game verder ontwikkelt moet je keuzes maken en trials doen om te kijken wat goed of niet goed gaat. Je wilt de beste kwaliteit leveren en je speler de beste emotionele ervaring bieden, daarom moet je gaandeweg dingen laten vallen die niet consistent zijn met het verhaal. Je kunt je character customizen, maar je blijft Arno. Ook in de co-op. Tijdens E3 [toen dit speelde, red.] was er veel over de game nog niet bekend, dus het was lastig uitleggen zonder teveel te verraden. Het is inderdaad duur om een vrouwelijk character te maken, maar er zijn ook andere characters om die reden komen te vervallen. Denk bijvoorbeeld aan dikke personen. We hadden op polemiek gerekend, maar niet op de agressieve koppen van diverse artikelen die meer bedoeld leken om clicks te genereren dan om ergens over te berichten. Dat is niet goed voor de journalistiek. Met de opkomst van kanalen als Youtube en Twitch worden ratings van journalisten steeds minder belangrijk en dergelijke slechte journalistiek zal dan hopelijk uitsterven. Uiteindelijk willen we allemaal blije spelers. Dat zou een gezamenlijk doel moeten zijn.”

Na Assassin’s Creed III en Black Flag is de serie weer terug in een grote stad. Dat moet prettig zijn.

“Daar ben ik inderdaad blij mee. We wilden terug naar het hart van de Assassin’s Creed beleving, waarin je echt de ‘assasin’ bent; de jager die toeslaat voor z’n opponent het doorheeft. Dat gevoel waren we even kwijt. De gevechten waren te makkelijk geworden en in ACU is dat aangepast. Heeft de speler twee of drie vijanden tegenover zich dan kan hij nog gewoon de aanval inzetten en ze verslaan. Wordt hij geconfronteerd met meer tegenstanders dan moet de speler op zoek naar andere mogelijkheden, anders legt hij het af. Dat is veel natuurlijker. Stealth speelt hierbij een belangrijke rol. Ook daarin zijn dingen aangepast. Voorheen had je bij ontdekking de keuze tussen vechten of vluchten tot je de gevarencirkel uit was. Nu kan je bijvoorbeeld een rookbom gebruiken, wegrennen en je verstoppen en gelijk terugkeren naar stealth. De AI is aangepast en de vijand weet niet automatisch waar je bent. Hij moet je echt zoeken.”

Dit is de eerste Assassin’s Creed die speciaal voor de nieuwe generatie consoles is gemaakt. Wat voor impact heeft dat op de game?

“Meer dan twee jaar geleden was ik er niet van overtuigd dat de visuele aspecten van deze generatie me zouden overtuigen om een nieuwe console te kopen. Maar toen ik het zag was ik verkocht. De visuals vormen een van de belangrijkste elementen bij iedere nieuwe generatie. Afgezien van de graphics waren veel van de features in Unity ook mogelijk geweest op de vorige generatie consoles, maar dan wel als afzonderlijke items. Nu hebben we meer geheugen, meer processorkracht en dat betekent inderdaad meer mogelijkheden. Denk aan het in- en uitlopen van gebouwen zonder een loading screen. Daarnaast we hoeven niet meer te kiezen welke features we willen gebruiken, het kan allemaal in een keer. Wat wel een echte vooruitgang is, is de co-op in de open wereld. Dat is veel interessanter dan de co-op mogelijkheid in de vorige games.”

We staan aan het begin van de nieuwe generatie. Wat kunnen we nog verwachten?

“In de vorige generatie consoles was de connectivity van spelers minder belangrijk dan in deze generatie. Het gaat niet zozeer over mechanics en de consoles zelf. Het gaat meer om toevoeging van diensten als Twitch. De manier waarop we spelen, dingen delen et cetera maakt een groot verschil. We zijn nu nog vrij traditioneel in de manier waarop we games maken voor de nieuwe consoles. Het invoegen van Twitch is nog niet optimaal. We moeten anders gaan denken. We gaan anders spelen. Het wordt multiscreen met meerdere mensen. Assassin’s Creed Unity heeft net als de meeste andere nieuwe games sociale elementen, maar dit is pas het begin. Er komt in de toekomst meer focus op community en sharing.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).