Nieuws
Now Reading
Games Connection • Martine Spaans: “Vrouwelijke gamer is een doelgroep waar je je in moet verdiepen om te scoren”
0

Games Connection • Martine Spaans: “Vrouwelijke gamer is een doelgroep waar je je in moet verdiepen om te scoren”

by Alessandra van Otterlo31 oktober, 2014

Het aantal vrouwelijke gamers groeit de laatste jaren flink, met name in mobile games. Maar hoe bereik je een groep die wel veel gamet, maar zichzelf geen gamer voelt. Martine Spaans, founder van Nederlandse mobiele gamepublisher Tamalaki deelt haar kennis op Game Connection.

Games worden vaak gezien als een mannenbezigheid, maar dat is niet altijd zo geweest. Spaans begint met een kleine geschiedenisles. In de jaren ’70 waren advertenties voor games gender neutraal. Na de game crash van 1983 ging het roer drastisch om. Marketingmensen zagen dat er net wat meer mannen dan vrouwen games speelden. In advertenties richten ze zich op die meerderheid, waardoor vrouwen afhaakten en gamen steeds meer een mannending werd. Met de komst van de Sims in 2000 en de Wii in 2006 nam het aantal vrouwelijke gamers weer toe. Tegelijkertijd kwam online gaming op met onder andere Bejeweled en Book Worm en ook dat trok vrouwen.

huisvrouwenprofiel

De meeste van deze vrouwen voldoen volgens Spaans aan het ‘huisvrouwenprofiel’. Ze zijn dertig plus, werken niet of misschien parttime. Ze vinden zichzelf geen gamer, want in hun ogen zijn dat tieners die World of Warcraft of Call of Duty spelen. Het zijn ook geen early adopters, eerder laggers. Pas als iedereen in hun omgeving over een nieuwe smartphone praat is de interesse gewekt. Ze gamen op telefoons, tablets, e-readers en op PC, maar niet op Steam. Ze hebben twee tot vijf games op hun device staan en als ze uitgespeeld zijn gooien ze een game weg. En hoewel ze best veel gamen doen ze dat vaak in het geheim; alleen nadat anderen erover beginnen geven ze toe dat zij ook spelletjes spelen.

Spaans ziet dat met name de hidden object en match-3 games die ze uitgeeft populair zijn. Vaak is hier een meta-game aan toegevoegd. Met coins die de speler in de kleine game verdient kan ze weer items in de meta-game kopen. Denk hierbij aan een home make-over game, waarbij met coins onder andere nieuwe meubels gekocht kunnen worden. Het klinkt allemaal misschien vrij simpel, maar dat zegt niets over de intelligentie van de doelgroep. Spaans: “Deze vrouwen zijn slim, maar ze gebruiken hun hersens liever voor andere dingen.”

agressiever

Tamalaki bereikt haar spelers op verschillende manieren. Er is een mailinglijst waar mensen zich voor kunnen aanmelden. Vervolgens krijgen ze iedere week een email met een aankondiging van een nieuwe game. Ook gebruiken ze cross promotion. Dit resulteert in ongeveer vijf procent in het downloaden van een game. Een andere manier is een notificatie in een game die ze al spelen, waarmee de speler aan kan geven op de hoogte te willen blijven van het lanceren van nieuwe games. Dit is iets agressiever, maar het werkt ook beter.

Als je ze eenmaal binnen hebt als speler is het belangrijk om ze te houden. Spaans: “Zorg voor eerlijke in app purchases en heb waardering voor je spelers. Heb je customer support op orde en luister naar input en soms ook naar persoonlijke verhalen. Je krijgt er trouwe klanten voor terug.” Hierover heeft ze een leuke anekdote: “De meeste Tamalaki games hebben een gratis versie met advertenties en een betaalde advertentievrije versie. Het is al meerdere malen gebeurt dat spelers met een betaalde versie mailden dat ze hun advertenties terug wilden, omdat ze bij sommige ads extra coins krijgen voor het bekijken van een video. Dus ze betalen voor de game en willen ook nog advertenties. Hoe trouw kan je publiek zijn?”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).