Nieuws
Now Reading
Art • Nooit meer olieverf of houtskool voor freelance concept artist Eric Felten
0

Art • Nooit meer olieverf of houtskool voor freelance concept artist Eric Felten

by Eric Bartelson2 oktober, 2014

Eric Felten is opgeleid als klassiek illustrator. Hij tekende rechtstreeks op papier of canvas met olieverf en houtskool en vond het ‘best leuk’, maar geeft toe: “Ik was er echt heel slecht in. Ik ben veel te onhandig en miste echt een undo knop.” Pas later kwam hij er achter dat concept art ook een kunstvorm was en hij besloot het te proberen als digitaal tekenaar. Hij volgde zijn studie aan de HKU en liep stage bij Guerrilla Games. Daar bleef hij nog een jaar extra hangen. “Mijn handigheid met Photoshop is oneindig veel groter dan met verf en canvas.”

Zijn tijd bij Guerrilla Games heeft hem gevormd als concept artist: “Het is echt een fantastische studio met zoveel talentvolle mensen.” Na twee jaar besloot hij freelance te gaan. “Ik werk nu vanuit Utrecht vooral voor One Pixel Brush, een Amerikaanse concept art studio. Het is heel tof, maar het meeste van mijn werk dat ik voor hen heb gedaan kan je pas over een jaar of vier zien als de games een keer uitkomen, dus ik kan er niks over zeggen of laten zien.”

Wat hij wel kan laten zien staat op zijn Artstation pagina. “Het meeste wat ik voor mezelf maak doe ik gewoon voor de lol, maar ook een beetje om mijn portfolio up to date te houden. De meeste inspiratie haal ik uit films, boeken en de wereld om me heen”, zegt Felten. En games? “Eigenlijk speel ik niet zoveel games meer tegenwoordig, maar als ik er dan weer eens eentje op pak dan eet of slaap ik niet voordat ik ‘m uit heb gespeeld.”

Check hier de Artstation pagina van Eric Felten, mail ‘m hier of link ‘m in hier.

eric-felten-amsterdam-final

eric-felten-ship-wreck-final

eric-felten-cyberpunk-driveby-cropped

eric-felten-dust-color-ver2-fix-crop

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.