Nieuws
Now Reading
Nieuws • Spil Games sluit gamesstudio, 20-25 man op straat
0

Nieuws • Spil Games sluit gamesstudio, 20-25 man op straat

by Matthijs Dierckx5 september, 2014

Spil Games sluit zijn interne gamesstudio, onlangs nog omgedoopt tot SunCake Games. Hierdoor verliezen 20 tot 25 developers hun baan. De sluiting komt na een stevige reorganisatie eerder dit jaar waarbij zo’n al 80 tot 100 mensen hun baan verloren.

Het bedrijf verstopte de mededeling enigszins in een persbericht onder de kop “Spil Games voltooit uitwerking strategie”. Dat impliceert dat de sluiting onderdeel uitmaakt van de reorganisatie gestart in mei dit jaar. En dat is raar, want pas na die herstructurering heeft de studio een eigen gezicht gekregen in de vorm van SunCake Games. Sterker nog, de domeinnaam is pas een maand na de aangekondigde reorganisatie vastgelegd. Ook zijn er recent nog stagiaires geworven en reageerden medewerkers verbaasd op de sluiting. Sommigen spreken over een “shock”.

Extern wordt er minder verbaasd gereageerd. Sommige studiohoofden die wij spraken hebben het over een logische stap voor Spil dat zich inderdaad alleen nog bezig zal houden met publishen.

De huidige ad-interm CEO Willem van Wijmen — tevens Spils CFO — zegt over de beslissing: “Het bedrijf is afgeslankt en volledig gericht op de toekomst nu de laatste strategische herschikking achter ons ligt. We kunnen ons nu richten op het uitgeven van games die geschikt zijn voor verschillende platforms, en op het beheren van onze distributieplatforms. We hebben een positieve cash flow en we kijken vol goede moed naar de toekomst.”

Spil Games gaat zich naar eigen zeggen volledig richten op het distribueren van games via haar eigen platforms en de App Stores van bijvoorbeeld Apple. “Het doel van Spil Games is de eerste keuze te zijn voor game-ontwikkelaars. Voor het einde van 2014 zal het bedrijf nog eens 20 titels publiceren, verdeeld over de App Store, Facebook en het web.”

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.