Nieuws
Now Reading
Feature • Rami Ismails DO’s en DON’Ts van het pitchen: “Wat is je naam ook alweer?”
0

Feature • Rami Ismails DO’s en DON’Ts van het pitchen: “Wat is je naam ook alweer?”

by Alessandra van Otterlo20 augustus, 2014

Tijdens GDC Europe deelt Rami Ismail van Vlambeer zijn do’s en don’ts voor het pitchen en eindigt met een clever trucje.

Ismail begint met het definiëren van het begrip pitch: Het presenteren van een voorstel van iets wat jij hebt wat voor de ander van waarde is. En met waarde doelt Ismail niet noodzakelijkerwijs op geld. Om tot een goede pitch te komen moet je je een drietal belangrijke dingen afvragen. Wie, wat en waarom.

Wie

Het wie geldt voor beide kanten van de tafel. Weet allereerst wie je tegenover je hebt, want er is niets zo dodelijk als de vraag “Wat is je naam ook alweer?” Hoe je jezelf voorstelt hangt af van het feit of de ander weet wie je bent. Zo ja, dan hoef je dat niet nog eens uit te leggen. Zo nee, leg dan kort uit wie je bent. Wat nog belangrijker is aan de ‘wie’ vraag is identiteit. Zorg ervoor dat je pitch bij je past. Vlambeer is nogal chaotisch en dan mag de pitch ook best een beetje chaotisch lijken. Maar de pitch moet ook bij de ontvangende partij passen. Ismail: “Bij een publisher hebben we eens een game gepitcht met een MS Paint plaatje, maar dat zou bij een investeerder niet werken.” Je moet ook kijken of hetgeen je te bieden hebt aansluit bij wat de ander zoekt. Gewelddadige games maken bij Nintendo een stuk minder kans.

Wat

Het belangrijkste aan het ‘wat’ deel van een pitch is het goed kunnen uitleggen wat je game inhoudt. Vermijd hierbij fluf en dooddoeners zoals ‘innovatief. Weet met één zin de essentie van de game te omschrijven en begin die zin altijd met de titel van je game. Ismail: “De korte omschrijving die we voor Ridiculous Fishing hadden was: Ridiculous Fishing is een game over vissen met machinegeweren. Dat zegt alles over wat er uniek is aan de game.” Met die korte zin kan je de interesse wekken van de ander en dan verder praten.

Waarom

Voor een succesvolle pitch moet je ook weten wat je de ander te bieden hebt. Waarom is hetgeen jij hebt voor hen interessant. Het is niet altijd de game zelf die je pitcht. Het kan ook een gevoel zijn. Bij Nuclear Throne moest Vlambeer de spelers uitleggen waarom zij de game in early access moesten kopen. Dan is de pitch niet de game zelf, maar het feit dat de early access spelers onderdeel uitmaken van de ontwikkeling van de game en daarom meer betalen dan de mensen die de game kopen als hij af is.

Als je alle nodige informatie hebt is het belangrijk om structuur in je pitch aan te brengen. Ismail hierover: “Belangrijk facet is tijd. Verspil de tijd van een ander niet. Een goede structuur zorgt dat je snel genoeg uitgevogeld hebt of je pitch aanslaat. Begin hier ook weer met een elevator pitch. Maximaal dertig seconden. Alle informatie moet hier in zitten, met als focus het ‘wat’ en ‘waarom’. Dit is het moment waarop je zegt dat het een mobiele game is. Welk mobiel platform precies doet dan nog niet ter zake. Dat leg je later uit als de tegenpartij interesse heeft om verder te praten. En wees voorbereid op allerlei verschillende vragen, zodat je deze snel en kort kan antwoorden.”

Als laatste komt Ismail nog met een leuke tip: “Begin een pitch altijd met het uitwisselen van visitekaartjes. Deze worden halverwege pitches nog wel eens gebruikt als ‘Sorry, ik moet er vandoor hier heb je mijn kaartje’-excuus. Als je het kaartje al hebt werkt dit niet meer.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).