Nieuws
Now Reading
Interview • Monogon Games: ‘Interloper leent veel van Aril, maar is een nieuwe game’
0

Interview • Monogon Games: ‘Interloper leent veel van Aril, maar is een nieuwe game’

by Wesley Akkerman1 augustus, 2014

Monogon Games maakte vorig jaar indruk met Aril, maar heeft besloten om dat project te laten varen. Momenteel concentreren ze zich op Interloper, de spirituele opvolger van Aril. Een game die sterk op z’n nooit uitgebrachte voorganger lijkt, maar volgens Monogon op alle vlakken verbeterd wordt. “Interloper leent veel dingen van Aril, maar is eigenlijk een nieuwe game.”

Vorig jaar tijdens INDIGO maakte het spel Aril, van Monogon Games, grote indruk. Maar door de simpele look van het spel dachten spelers al snel dat het een casual game was, iets wat het team zeker niet zo bedoeld had. Daarom schrapt Monogon Games de productie van Aril en werkt het nu aan Interloper, diens spirituele opvolger. “Technisch gezien is Interloper een nieuw product en zo behandelen we het ook”, zegt Ingmar uit de Bosch, medeoprichter van de studio. “Het leent een hoop dingen van Aril maar is wel degelijk anders op een hoop verschillende vlakken.” Wat er qua gameplay anders is, wil de ontwikkelaar nog niet kwijt. Interloper is al wel een stuk complexer en door bepaalde gameplay-elementen anders qua pacing.

interloper_4

Interloper heeft een nieuwe art style gekregen. “We hadden een aantal problemen met de grafische stijl van Aril”, legt Uit de Bosch uit. De voornaamste reden voor het andere grafische design is dat het er nu veel aantrekkelijker uitziet en niet over komt als een casual game. Monogon Games wil met de nieuwe stijl duidelijk maken dat Interloper géén casual spel is. Daarnaast leent die nieuwe stijl zich voor mooiere omgevingen, met distinctievere onderdelen. De nieuwe stijl draagt uiteindelijk bij aan een fijnere user experience en dat is waar het om draait.”

Onderwaterjungle

Ook heeft de natuur een grote rol gespeeld in het nieuwe visuele design. “We hadden een aantal ‘eisen’ voor de game, die voornamelijk de sfeer bepaalden. We wilden niet ontzettend afwijken van de feel of de toon van Aril, dus het moest een beetje wat donkers of duisters hebben. Uiteindelijk hadden we een beetje gesettled op een soort buitenaardse onderwaterjungle. Onze artist, Bart Biermasz, heeft vervolgens heel veel onderzoek gedaan naar allerlei exotische beestjes en plantjes en heeft dat gecombineerd met de sfeer en een laag eigen fantasie.”

Op dit moment werkt Monogon Games fulltime (zomervakantie!) aan Interloper. Een releasedatum blijft nog even uit – Aril had inmiddels bijna moeten uitkomen, aangezien die releasedatum op ‘zomer 2014’ stond. “Het is heel druk hier en we hebben eigenlijk wel een beetje het idee dat het handiger zou zijn om met meer mensen te kunnen werken. Dat deden we al voor de announcement trailer: Gilles van Leeuwen hielp ons en Claynote hielp mee voor de muziek.”

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.