Nieuws
Now Reading
Column • Assassin’s Creed klimt uit dal – door Alessandra van Otterlo
0

Column • Assassin’s Creed klimt uit dal – door Alessandra van Otterlo

by Alessandra van Otterlo11 juli, 2014

Hoera, het is komkommertijd en dan mag ik van de mannen van Control weer eens wat schrijven. Dat komt goed uit, want ik loop al een maand met iets rond. Ok, ik geef toe: het ligt niet aan de komkommertijd of aan Eric en Matthijs, maar aan mezelf dat ik daar nog niets mee heb gedaan. Sinds mijn terugkomst van E3 ben ik namelijk een beetje afgeleid door werk en door, ja ook ik, het WK Voetbal. Nu er steeds meer rustdagen zijn en Oranje helaas door Argentinië uit de race voor de bokaal is gekickt, wil ik toch nog wat met dat ‘iets’ doen. Vandaar deze column. Over Assassin’s Creed.

Assassin’s Creed was ooit een van mijn favoriete games. Sluipen en rennen door schitterende oude steden waar je niet alleen dingen kon leren over diverse historische gebouwen, maar ze ook kon beklimmen. Oh, dat klimmen. Menig maal heb ik al wachtend op een tram de ideale route bedacht naar het dak van de Nieuwe Kerk, het Paleis op de Dam en het oude postkantoor (tegenwoordig beter bekend als Magna Plaza). Uitsteeksels. Richeltjes. Alles wat me maar enigszins kon helpen bij het behalen van de top bestudeerde ik gretig.

En toen kwam Assassin’s Creed III. Daarin mocht ik met schepen varen. Hoe cool is dat? Nou, eerlijk gezegd, niet zo heel erg. Naast mijn problemen met de Wii U besturing was het bootje varen minder interessant dan ik had gedacht. En of dat niet genoeg was, het klimmen was tot mijn grote verdriet gelimiteerd tot lage gebouwen en bomen. En als ik alle trailers, berichten en (p)reviews mag geloven heb je ook voor Black Flag meer zeebenen nodig dan klautervermogen. Zodoende zakte AC flink op mijn lijstje van games waar ik naar uit kijk.

Tot de E3.

Uit een soort van sentiment ben ik toch bij Ubisoft langsgegaan voor Assassin’s Creed Unity en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. We hebben weer een klassieke stad! Niet dat dat nieuws was, maar toen ik met eigen ogen van dichtbij zag dat je weer hoge gebouwen kan beklimmen maakte mijn hart een sprongetje. En er is meer, want het afdalen werkt nu ook een stuk beter en dat biedt een alternatief voor naar beneden zeilen om in een hooiberg te landen. En de map is 3D. En je kan Arno met skillpoints laten ontwikkelen zoals jij wilt. En je kan met vier spelers tegelijk spelen. En er zijn geen load screens als je een gebouw in of uit loopt. En had ik al gezegd dat je weer hoge oude gebouwen kan beklimmen? Ja?

Om een lang verhaal kort te maken: Assassin’s Creed is terug op mijn favorietenlijstje. Nu alleen nog even bedenken of ik voor het uitkomen van Unity alsnog III en Black Flag (uit)speel.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).