Nieuws
Now Reading
Interview • Flippin’ Phones heeft een radicale oplossing voor mensen met mobieltjes
0

Interview • Flippin’ Phones heeft een radicale oplossing voor mensen met mobieltjes

by Wesley Akkerman26 juni, 2014

Wat hebben het schilderij Relativity van M.C. Escher en telefoons uit de handen van mensen slaan met elkaar gemeen? Volgens de jongens van het Groningse BlauwPrint Games genoeg om hun game Flippin’ Phones op te baseren. “De mensen op het schilderij lijken zich niet bewust van elkaar”, stelt gamedesigner Thomas Jager. “Dat doet denken aan mensen op straat met mobieltjes in hun handen. Wat nou als iemand die mensen wakker zou schudden?”

escher-relativityFlippin’ Phones werd bedacht op de game jam van het Groningse festival Indie Gameleon 2014. “Hierbij kregen we het thema van het schilderij Relativity van M.C. Escher. We hebben hard nagedacht, en we hebben ervoor gekozen om niet meteen voor het meest voor de hand liggende element te gaan”, zegt Jager, referend aan het verschuiven van de zwaartekracht. “In plaats daarvan keken we naar de personen die op het schilderij stonden, en het viel ons op dat die allemaal hetzelfde waren en zich niet bewust van elkaar.”

Dat deed de jongens dus denken aan mensen die met hun telefoons zitten te spelen. Flippin’ Phones ontstond vanuit die observatie en deed hen afvragen: “Wat als iemand Eschers werk zou binnenlopen en al die mensen wakker zou schudden?” Dat, gekoppeld aan het telefoon-element, werd de belangrijkste mechanic van Flippin’ Phones. Het resultaat? Een knotsgekke arcade game waar de speler een mannetje bestuurt dat door een level heen rent, de telefoon uit iedereens handen slaat, terwijl hij de politie ontwijkt. En explosies. Veel explosies.

Oneindige loop

Mendel Bouman, organisator van Indie Gameleon in Groningen, kan zich de game goed herinneren. “Ik vind het een te gekke game met een leuk concept. Verslavend ook en één van mijn persoonlijke favoriete uit onze gamejam.” Een gamejam met een bijzonder thema. “Wij kozen voor het schilderij Relativity, omdat het inspireert en je er verschillende kanten mee op kunt”, legt Bouman uit. “Vooral vanwege die oneindigende loop, de hoeveelheid trappen dachten we dat er geheid coole games uit zouden komen.” Die verwachting bleek juist.

zPfNYV

Inspiratiebronnen had Print genoeg. “Qua game-elementen vind ik dat er veel retro- en arcade-achtige dingen in zitten, zoals de manier waarop we scores en multipliers hebben weergegeven, inclusief absurde bonussen zoals de Triple Cheeseburger Bonus”, vertelt Jager verder. “Als ik naar andere games of developers kijk, denk ik dat er wel wat meer in zit van ‘game feel’ zoals Vlambeers Jan Willem Nijman in zijn geroemde presentatie beschreef.”

Wat BlauwPrint precies gebruikt heeft uit Nijmans praatje, weet Jager niet meer precies. “Het feit dat er geen geweren in zitten brengt het aantal opties wel omlaag”, grapt de jonge gameontwikkelaar, “maar waar we vooral naar keken was: hoe maken we deze simpele phone-flip mechanic zo leuk mogelijk? Wat er concreet in zit van het praatje is dat de explosies gepaard met screenshake, wat bij ons vooral de chaotische gameplay bevordert.”

Politie

Dat is niet alles. “Maar ook dingen als het hoge risk and reward-systeem voegen veel toe aan de ervaring. Doordat we mensen een combo geven als ze heel veel mensen tegelijk redden, worden ze uitgedaagd om zoveel mogelijk mensen achter zich aan te hebben lopen zonder ze tussendoor weg te brengen. Dat maakt het spel ontzettend moeilijk; met dertig man achter je aan zie je de politie minder goed, maar krijg je wel vijftien keer meer punten als beloning.”

Hoewel BlauwPrint nu ondertussen hard werkt aan hun puzzelgame OOSOOM (je weet wel, die waarbij je je ogen dicht moet doen), heeft het tweekoppige team nog plannen voor de toekomst van Flippin’ Phones. Meer type vijanden, meer levels en misschien zelfs, hoe ironisch, een mobiele versie. “Het is nu nog vrij ‘bare bones’ en door meer content te maken kunnen we er een volwaardig spel van maken denk ik.” Het spel is hier te downloaden, tegen elke prijs die jij het waard vindt.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.