Nieuws
Now Reading
Nieuws • Engine Software maakt ook de PS4-versie van Terraria: “Alles is groter en beter”
0

Nieuws • Engine Software maakt ook de PS4-versie van Terraria: “Alles is groter en beter”

by Alessandra van Otterlo17 juni, 2014

Engine Software maakte vorige jaar de PS3-versie van de PC hit Terraria en deed dat zo goed dat uitgever 505 Games de Doetichemse studio ook de PS4-versie gunde.  Alessandra van Otterlo sprak op E3 Engine medebaas Ruud van de Moosdijk. “De PS3-versie draaide al op de PS4. Het was een kwestie van HD maken en dingen toevoegen.”

Uiteraard kwamen we bij 505 Games voor de PS4 versie van Terraria, gemaakt door Engine Software. Ruud van de Moosdijk, mede-oprichter van de developer uit Doetinchem toont de game en legt uit. “De Playstation 4 versie is groter en beter. Alle nieuwe bosses, vijanden en vanity items die net aan de PS3 versie zijn toegevoegd zitten erin. Maar er is nog een extra: de zoom functie, zodat de game ook op een groot TV scherm volledig tot zijn recht komt. Ook heeft de PS4 editie twee keer zoveel werelden als op de andere consoles.”

Waar de PC versie alle items bij elkaar heeft staan is voor de console alles overzichtelijk ondergebracht in tabbladen. Voor de mensen die Terraria al op PC spelen maakt het niet uit, maar met de console versie willen ze ook een nieuw publiek aanboren. Niet dat Terraria te klagen heeft over een gebrek aan aan spelers. Op dit moment zijn er, verdeeld over alle platforms, al meer dan 12 miljoen en dat aantal groeit nog steeds.

De PS4 versie ondersteunt cross-save en cross-play met PS3 en PS Vita. Tevens ondersteunt de PS4 versie remote play met Vita. Van de Moosdijk: “Als je aan het spelen bent en mama wil haar TV terug, dan speel je gewoon verder op de Vita.” Het ontwikkelen van Terraria op de PS4 duurde twee maanden. “De PS3 versie draaide al op de PS4. Het was een kwestie van HD maken en dingen toevoegen.”

Later dit jaar is Terraria voor iedereen te spelen op de nieuwste Playstation console en de Xbox One. Weet je wat? We laten Ruud wel even zelf aan het woord (via Gamespot):

Sniper Elite 3

Omdat we toch bij 505 waren hebben we ook een kijkje genomen bij Sniper Elite 3, de tactische shooter van Britse studio Rebellion. Voorgangers Sniper Elite en Sniper Elite V2 speelden zich af in het Berlijn van de tweede wereldoorlog. Voor het derde deel uit de serie is gekozen voor Noord Afrika uit dezelfde periode.

In tegenstelling tot Sniper Elite V2 is Sniper Elite 3 veel uitgebreider en opener. De gameplay is in tegenstelling tot de eerdere delen non-lineair en dat biedt de speler meer vrijheid en mogelijkheden. Je kunt levels afronden zonder dat er een dode valt. De xray kill cam laat in detail zien hoe een kogel zich door het slachtoffer heen boort. Nieuw hierbij is dat nu ook te zien is hoe je naast botten, organen en huid, ook spieren en het vaatstelsel aan gort schiet. Eveneens kan je je handen gebruiken om je vijanden om zeep te helpen. Leuk detail: voor de melee mocap is er gebruik gemaakt van een van de leden van het development team, die tevens ervaren vechtsport beoefenaar is. Het zijn dus zijn ‘killer moves’ die we in de game terugzien.

De keuze voor Noord Afrika heeft verschillende redenen. Om te beginnen de grote diversiteit aan oorlogsmaterieel en wapens dat in die regio is ingezet. Daarnaast de openheid van het terrein dat andere mogelijkheden biedt dan een stad in oorlog. Maar ook het mooie kleurenpalet waar ze mee konden werken. “Dat is toch veel mooier dan het grijze Berlijn.” Aldus een van de developers.

Sniper Elite 3 kent naast single player ook een co-op mode en multiplayer. De game komt 27 juni in Europa en 1 juli in Noord-Amerika uit voor PC, PS3, Xbox 360, PS4 en Xbox One.

Sniper Elite III

Adr1ft

De laatste 505 titel die we mochten spelen was Adr1ft van Three One Zero. Een van de mensen achter de game is Adam Orth, voormalig creative director van het Xbox TV team. Die baan raakte hij kwijt toen hij het gemopper over de ‘always on’ modus van de Xbox One pareerde met #dealwithit. Het halve internet viel over hem heen en Microsoft besloot afscheid van Orth te nemen. Een eenzame periode in zijn leven. Die eenzaamheid komt terug in Adr1ft. In deze immersive FPX (First Person Experience) ben je een astronaut die rondzweeft in het wrak van een vernietigd ruimtestation. Je doel: overleven.

De demo bevat niet veel gameplay. Het is meer de bedoeling om de speler deel te maken van de ervaring die Adr1ft is. Met de Oculus Rift op de neus en een controller in de hand waanden we ons Sandra Bullock (de overeenkomst met de film Gravity is niet te ontkennen). Niets dan de eigen ademhaling is hoorbaar en zodra de deur van het ruimtestation opengaat krijgt de speler een waanzinnig uitzicht op de aarde, omringd door een onmetelijke sterrendiepte. Kriebels in de buik en een geweldige ervaring.

De demo is door een team van acht mensen gebouwd in Unity, maar het team wordt uitgebreid naar max 12 personen en ze stappen over op Unreal om nog mooiere beelden te creëren. Wanneer Adr1ft uitkomt is nog niet bekend. De uiteindelijke game is ook zonder Oculus te spelen.

Adr1ft

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).