Nieuws
Now Reading
E3 2014 • Nederlandse developers op de E3 beursvloer: “De concurrentie is moordend hier”
0

E3 2014 • Nederlandse developers op de E3 beursvloer: “De concurrentie is moordend hier”

by Alessandra van Otterlo13 juni, 2014

E3 2014 is voorbij. Hoe hebben de Nederlandse developers ervaren? Reporter Alessandra van Otterlo ging op onderzoek uit.

Please be nice

Aran Koning – Please be nice :(

Voor studenten is de 100 dollar die je moet betalen om je game voor Indiecade te submitten best veel geld. En wat doe je dan? Je vraagt de community om je te ondersteunen. Aran Koning plaatste een doneerknop op de game site en binnen een week was het geld binnen. Drie weken voor E3 hoorde Aran dat please be nice :( was geselecteerd voor Indiecade. Geld voor de reis had hij echter niet, maar toch is hij hier. Koning: “Ik heb bij mijn ouders aangeklopt. Die hebben het geld voorgeschoten en ik betaal ze terug van mijn studiefinanciering.”

Spijt van de investering heeft hij niet. “Mensen uit de hele wereld spelen zijn game en de reacties zijn positief. Eigenlijk waren we wel klaar met please be nice :(, want we hadden niet veel spelers meer en kregen daarom ook steeds minder respons. Maar door de positieve reacties gaan we waarschijnlijk toch weer verder.”

Bounden

Eline Muijres – Bounden

Game Oven heeft met Bounden al op PAX gestaan. “De Indie Megabooth beslaat daar ongeveer de halve beurs. Indiecade op E3 is een stuk kleiner.” Maar dat betekent niet minder aandacht. Muijres: “Hier loopt veel meer internationale pers rond dan op PAX. Verder komen er mensen van grote publishers langs. Niet alleen om te kijken. Ze spelen Bounden ook en de reacties zijn positief.”

Nuclear Throne Rami

Rami Ismail – Nuclear Throne

“Het is een vrij tamme E3 zo het jaar naar de lancering van de nieuwe consoles. Iedereen heeft gekregen waar ze om vroegen. Sony werkt volop aan de integratie van de verschillende platforms. Microsoft focust meer op games en Nintendo levert meer van hun populaire IP.”

Ismail noemt het ook een droevige E3: “Ik heb het idee dat het niet zo best gaat met de industrie, want ik spreek veel mensen die na de show op zoek moeten naar een nieuwe baan. Developers, PR mensen, producers, van alles.”

Voor Nuclear Throne is het geen droevige E3. De game wordt continue gespeeld en Ismail heeft geen moment rust. Op zijn bekende enthousiaste manier leidt hij de spelers door de game en spoort ze aan om met nog een ander karakter te spelen. En nog een. En nog een. En daar zijn de meesten wel voor te porren.

Fru Mattio

Mattio Traverso – FRU

Het studententeam Through Games staat met de co-op demo van FRU op de E3. Het was allemaal wat kort dag: “Het duurde vrij lang voor we de dev kit kregen en de Unity licentie ontvingen we ongeveer drie weken geleden. We wilden een nieuwe trailer met daarin de co-op mode, maar dan moet je die wel eerst af hebben.”

Ondanks de grote open ruimte van de beurs houdt de game zich heel goed. “Eigenlijk is het meer een prototype, een tech demo. Of nee, het is een fun demo.” zegt Traverso. Hij heeft gelijk, lachende gezichten alom bij FRU.

Metrico roy

Roy van de Mortel – Metrico

“De concurrentie op E3 is moordend, daarom is het best lastig om van tevoren afspraken te maken. Het is in ieder geval zaak om daar vroeg mee te beginnen.” zegt Roy van de Mortel van Digital Dreams. “We hadden wel afspraken, maar er was nog voldoende ruimte in de agenda.” De pers die langskwam was gelukkig enthousiast en stuurde weer anderen langs. Dat leverde Metrico maar liefst twee Best of Show awards op.

Van de Mortel had gehoopt op wat meer aandacht van Europese pers. “In de US hebben we via Sony al heel veel aandacht gehad, maar in Europa kan Metrico nog wel wat extra aandacht gebruiken.”

Maar wat misschien nog leuker is, is dat Sony President Shuhei Yoshida ook kwam spelen en Metrico erg leuk vond. Zo leuk dat hij van de Mortel zijn visitekaartje gaf. Met z’n persoonlijke emailadres.

metrico kaartje

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).