Nieuws
Now Reading
Achtergrond • Guy Unger maakt een jaar lang elke week een nieuwe game
0

Achtergrond • Guy Unger maakt een jaar lang elke week een nieuwe game

by Eric Bartelson28 mei, 2014

Guy Unger (19) maakt al games zolang hij zich kan herinneren, maar de gestructureerde wereld van een gamesopleiding was niet aan hem besteed. Slechts drie maanden hield hij het vol, toen stopte hij met de opleiding aan de HKU. Unger besloot te gaan reizen in Azië. Hij liep niet weg van zijn passie om games te maken. Integendeel, hij omhelsde zijn herwonnen vrijheid en stelde zich ten doel iedere week een game op te leveren. Een jaar lang.

Met de bravoure van een jonge man: “Tuurlijk ga ik de 52 games halen! Ideeën genoeg en overal is inspiratie vandaan te halen. Ik denk dat het reizen me ook nog wel het nodige oplevert. Het enige dat ik nodig heb is mijn laptop en Adobe Flash omdat ik daar makkelijk en snel mee werk.” Dan iets bedachtzamer: “Het is in ieder geval mijn doel nu. We zien wel.”

March of the Cards 1

Unger heeft onder de naam Wolve’s Weekly nu wekelijks zijn games uit. De derde is onlangs gelanceerd op Newgrounds. In March of the Cards nemen legers van speelkaarten het tegen elkaar op in een chaotische strijd  voor random verschijnende blokjes op een speelveld. De game is gemaakt voor The Public Domain Jam en is geïnspireerd door de klassieke DOS game Liquid Wars en de Disney klassieker Alice in Wonderland uit 1951.

De tweede game in de serie, Knock it Moose, laat de speler rendieren in kuilen stuiteren en de eerste game, de zeer vermakelijke endless runner Hobo Bob stuurt een werkloze man door een fabriek op jacht naar een baan. De games vallen op door hun verscheidenheid in stijl en gameplay. Unger verklaart dat door zijn aangeboren nieuwsgierigheid en fantasie: “Als kind bedacht ik altijd spelletjes en verhalen. Als ik een game speelde met een level editor was ik alleen maar daar mee bezig. Op mijn vijfde begon ik te experimenteren met programma’s als Illustrator en Flash omdat ik animaties wilde maken. De eerste code die ik leerde was op objecten klikken om naar andere frames te gaan, voor simpele point & click adventures.”

Unger bleef in de daarop volgende jaren bezig met het ontleden van programma’s en het zichzelf aanleren van programmeren. “Op mijn pc stonden een paar Flash samples en ik heb mijn hele basis van programmeren geleerd door te kloten met een code die vallende sneeuw maakt. Ik was toen elf jaar oud.” Daarna maakte hij honderden experimenten in vooral Flash waarin hij zich steeds verder uitdaagde. Door zijn brede interesse is hij nu behoorlijk allround en zelfvoorzienend, maar hij zoekt voor zijn Weekly’s ook nadrukkelijk samenwerking. “Ik probeer met zoveel mogelijk mensen samen te werken, omdat je daar het meest van leert. En het vergroot natuurlijk mijn netwerk.”

Guy UngerWat is het plan met de games die Unger nu wekelijks maakt? “Ik focus nu gewoon op wat ik het allerleukst vind, namelijk nieuwe ideeën bedenken en uitproberen, lekker uitwerken en dan weer met iets nieuws beginnen. wat ik later wil gaan doen zie ik nog wel. Mensen hebben al aangeboden oude spellen van me uit te brengen voor mobile, waarvan ik dan een deel van de opbrengst ontvang. Perfect voor mij dus, haha.”

Volg Guy Unger hier. 

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.