Nieuws
Now Reading
Nieuws • Zó verdien je ineens drie keer je hele Kickstarter-doel…
0

Nieuws • Zó verdien je ineens drie keer je hele Kickstarter-doel…

by Matthijs Dierckx26 mei, 2014

Ondanks een stevige pledge van Notch wilde het nog niet zo vlotten met de Kickstarter van Thomas van den Berg. Op het moment van schrijven staat de teller nog net niet op de helft van de beoogde achtduizend euro. Maar… dat is sinds eind vorige week geen enkel probleem meer voor Van den Berg en zijn partners. Kingdom won omgerekend 24 duizend euro uit het Nordic Game Program – juist, in één klap drie keer het bedrag waar je al wekenlang moeite voor doet.

kingdomjippie“Wij zijn nu aan het bedenken hoe we het geld gaan gebruiken de komende maanden, maar we gaan in ieder geval zo snel mogelijk iets laten zien”, zegt Van den Berg naar aanleiding van de winst.

Mocht je nu denken, daar ga ik mijn game volgend jaar ook voor aanmelden: tough luck. Op de eerste plaats was dit waarschijnlijk de laatste keer dat de grants op deze wijze zijn verdeeld. Ten tweede: het is natuurlijk alleen bedoeld voor studio’s in één van de Nordic-landen. Wat Thomas van den Berg daar tussen deed? Hij werkt nauw samen met Licorice.is, een IJslandse indie, die de aanvraag officieel deed.

In totaal verdeelde het Nordic Game Program dit keer 400 duizend euro. Anders dan bijvoorbeeld het Nederlandse Gamefonds is een artistieke insteek niet vereist.

(Ter afsluiting iets om over na te denken: het complete (Nederlandse) Gamefonds heeft 300 duizend euro per jaar te verdelen. Dat lukt niet altijd, mede dankzij de gekozen artistieke insteek. Verder kent Nederland geen fondsen voor game development. Het compleet beschikbare fondsen-bedrag voor game development is dus minder dan de bijdrage aan één willekeurige film. Voorbeeldje: het artistieke hoogstandje Bro’s before Ho’s ontving € 535.541 van het Filmfonds.)

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.