Nieuws
Now Reading
Column • “Gratis publiceren van game-assets levert zoveel goeds op” — door Kenney Vleugels
0

Column • “Gratis publiceren van game-assets levert zoveel goeds op” — door Kenney Vleugels

by Kenney Vleugels21 mei, 2014

Een jaar geleden begon Kenney Vleugels met het gratis online publiceren van game-assets voor beginnende developers. Dat was één van de beste ideeën die hij ooit heeft gehad.

“Het publiek domein, bah!” dacht ik een poos terug. Waarom zou ik mijn harde werk zomaar voor niets weggeven? Nu weet ik beter, het publiek domein is een fantastisch middel om in contact te komen met honderden game ontwikkelaars en zo je netwerk aanzienlijk te vergroten. Mij overtuigen van dit feit kostte wel enige moeite van Nick Liow.

afb1_openbundle

Nick Liow riep een aantal ontwerpers en musici op om eerder gemaakt werk aan te bieden in een pakket. Het pakket bestond uit afbeeldingen (denk aan tegels zoals gras, zand, bomen en een karakter voor een platform game), muziek, geluidseffecten en source code van een oude game. Dat pakket werd aangeboden op een speciaal ontwikkelde crowdfunding site onder de noemer ‘The Open Bundle’. Als doel stelde hij 10,000 dollar, als dat bedrag in donaties werd gehaald zou alle content in het pakket publiek domein worden. Het doel werd ruim gehaald, de bundel was een groot succes.

Het zette mij aan het denken, het had dus wel degelijk nut om werk aan het publiek domein te schenken. Geïnspireerd ging ik aan de slag om een nieuwe assets te maken die programmeurs goed konden gebruiken.

Mijn eerste pakket was erg bescheiden, slechts 60 afbeeldingen groot. Niet erg veel zou je zeggen, maar toch genoeg om een complete platform game mee te ontwikkelen, zo lieten meer dan 100 ontwikkelaars zien. Ik was overdonderd door het succes en kreeg tientallen e-mails per dag van mensen die vroegen om meer.

afb2_assetsingames

 

Niet alleen game ontwikkelaars konden mijn assets goed gebruiken, ook auteurs en onderwijzers meldden zich. Zo pronken mijn game elementen op de cover van “jQuery Game Development Essentials” uitgegeven door Packt Publishing.

 

afb3_boek

 

Het verbaasde mij dat ondanks de soepele licentie waaronder ik mijn assets uitbracht (Creative Commons Zero) gebruikers toch mijn naam in hun projecten vermelden. Daar maakte ik me nog wel zorgen om voordat ik hiermee begon. Omdat er haast geen licentie is, mogen gebruikers de assets op welke manier dan ook misbruiken, maar gelukkig valt dit in de praktijk reuze mee. Slechts een enkele keer heb ik contact moeten opnemen met gebruikers die de assets te koop aanboden. Een vriendelijke mailtje met de vraag ze toch gratis aan te bieden, haalde de verkopers al snel over.

Nu probeer ik in mijn schaarse vrije tijd elke week wel een nieuw pakket aan te leveren. Of je nu een RPG wilt maken, platformer, space shooter, puzzelgame, enkel wat knoppen nodig hebt, een lettertype, geluiden voor een casino game of hexagonale tegels voor een strategie game – tussen de 5.000 items vind je altijd wel iets wat je kan gebruiken.

afb4_meerassets

Na lang aandringen besloot ik ook een donatie pagina op te zetten. Voor één dollar of meer kregen mensen als dank het complete pakket met alle assets die ik heb uitgebracht. Meer dan 2.000 hadden er wel een dollar voor over, soms wel meer dan 100. Sommige mensen voelden zich zelfs ook schuldig om de assets te gebruiken zonder te doneren. Onzin natuurlijk, geld verdienen was totaal niet de insteek waarom ik de assets gemaakt heb. Maar waarom dan wel?

Voordat ik assets uitbracht had ik een klein netwerk en weinig volgers op sociale media, heel weinig bereik dus. Nu is dit totaal anders, op sociale media heb ik ruim 2.500 volgers en is mijn netwerk gegroeid naar honderden contacten over de hele wereld. Mocht ik nu iets nodig hebben of zoek ik iets dan is dat een kwestie van enkele seconden voordat het is opgelost, mijn hele netwerk staat klaar voor me.

Momenteel ben ik me bezig met het opzetten van een game studio in Limburg en het geeft mij een stuk meer vertrouwen om te weten dat er een heel grote groep mensen voor mij paraat staat. En dat is het voor mij allemaal waard.

[well]kenney vleugels Kenney Vleugels is sinds 2005 fulltime gamedesigner. Na zijn schoolperiode heeft hij zelf programmeren geleerd. Na enkele jaren bij Spele.nl, is hij overgestapt naar 1001.com waar hij nog werkzaam is. Daarnaast is hij ook zelfstandig ondernemer. Vleugels verwacht dit jaar flink te groeien met zijn bedrijf. [/well]

About The Author
Kenney Vleugels