Nieuws
Now Reading
Column • ‘IP beschermen’ — juridisch doe-het-zelven, deel 1
0

Column • ‘IP beschermen’ — juridisch doe-het-zelven, deel 1

by Olivier Oosterbaan19 mei, 2014

Games-advocaat Olivier Oosterbaan licht bekende en onbekende juridische vragen rondom games toe.

Advocaten zijn duur.* Daarom is het handig als je ook wat juridisch kunt doe-het-zelven. Maar wat kun je nu goed zelf, en waarvoor kun je beter naar de profi? Uitgesmeerd in twee delen een mini-cursus legal DIY. Dit is deel 1 over IP bescherming. Deel 2 gaat over contracten.

Auteursrechten

Wanneer krijg je eigenlijk auteursrecht? Dé mythe over auteursrecht is dat het nodig is om het te registreren. Dat is niet zo. Je krijgt auteursrecht vanzelf als je iets maakt dat je “eigen intellectuele schepping” is. Registreren levert alleen een bewijsvoordeel op, maar als maker hoef je in principe niet te bewijzen dat je de maker bent. En anders slaag je er wel in het bewijs te leveren dat je je werk eerder hebt gemaakt. Bijvoorbeeld omdat je het via mail, github of op internet hebt gedeeld. Sterker nog, breed delen levert een bewijsvoordeel op.

Wie krijgt auteursrecht? De maker. Dat geldt ook als er een opdrachtgever is die voor het werk betaalt. Dat is fijn als jij de studio bent die een game maakt in opdracht, want dan heb je bij gebrek aan afspraken nog het auteursrecht. (Wel heb je een licentie gegeven, waarvan de reikwijdte dan alleen onduidelijk is. Daarover meer in deel 2.) Het is alleen minder fijn als je een freelancer of iemand anders hebt ingehuurd om een deel van het werk te doen. Met deze partij zal je dan afspraken moeten maken over, het liefst, de volledige overdracht van het auteursrecht.

Overdracht kan alleen met een akte, een schriftelijk stuk. Het beste is om dat te doen met een hard-copy. Als je geen overdracht nodig hebt kan je ook alleen een licentie afspreken. De maker houdt dan het auteursrecht en belooft aan een andere partij – in dit geval aan jou – om bepaalde handelingen toe te staan, zoals het gebruiken van het werk (audio, art, code, etc.) in een ander werk (je game).

Eén uitzondering, werknemers krijgen geen auteursrecht, ten minste als het tot hun taakomschrijving behoort om de betreffende soort werken te maken. Zorg dus voor een goede, dekkende, taakomschrijving voor je werknemers.

NDA’s

NDA’s, of geheimhoudingsovereenkomsten, sluit je vooral om informatie die niet door auteursrecht wordt beschermd geheim te houden. Kijk of de NDA alleen geldt voor informatie die één partij deelt, of voor informatie die beide partijen delen. Let verder goed op de omschrijving van welke informatie wordt gedekt: gaat het bijvoorbeeld om alle informatie, of alleen die informatie die als vertrouwelijk is gemarkeerd. Let tot slot goed op of in de NDA geen bepalingen staan waarbij je een licentie (license) geeft of zelfs je rechten overdraagt (transfer). Het is onbegrijpelijk om zoiets in een NDA op te nemen, maar soms staat het er wel.

Merken en domeinnamen

Merken en domeinnamen krijg je na registratie. Registratie van domeinnamen is in principe op basis van “eerst komt eerst maalt”. Wel kan iemand die een merk of vergelijkbaar recht heeft, bezwaar maken tegen de registratie van een domeinnaam met dat merk erin en vragen dat de domeinnaam wordt overgedragen. Check dus of er niet een merkregistratie is voor de domeinnaam die je wilt gebruiken. Dat kan goed via de zoekmachine van het Europees merkenburo.

Een merk kun je registreren voor verschillende landen en gebieden, zoals Duitsland, de VS, of de Benelux, maar ook in één keer voor de hele EU. Heeft het zin om een merk te registreren? Dat hangt er vooral vanaf of je van plan bent om met je game een franchise op te zetten, of dat je de naam van de game maar één keer zal gebruiken.

Het registreren van een merk kun je zelf doen, maar ik raad het cliënten tegenwoordig af. De omschrijving die je moet geven voor het toepassingsgebied luistert nauw, en als je de standaardomschrijvingen gebruikt krijg je mogelijk geen effectieve bescherming.

Verder upsellen veel merkenregistratieburo’s met merkbewaking (al dan niet gratis). Het nut hiervan is zeer beperkt, het vergroot vooral de kans dat je ruzie gaat maken over een merkregistratie waar je waarschijnlijk geen last van hebt.

* Noot van de redactie: Olivier wilde op deze plaats de volgens hem goedkope Legal Indie Bundle van zijn kantoor noemen. Dat doen we dus niet.

About The Author
Olivier Oosterbaan
Olivier Oosterbaan
Olivier Oosterbaan is gespecialiseerd games advocaat bij het kantoor Leopold Meijnen Oosterbaan advocaten. Hij werkt voor grote en kleinere partijen, in entertainment en toegepaste games.