Nieuws
Now Reading
Interview • Firebrush Studios haalt bij tweede poging bijna drievoudige bedrag op via Kickstarter voor Ortus
0

Interview • Firebrush Studios haalt bij tweede poging bijna drievoudige bedrag op via Kickstarter voor Ortus

by Wesley Akkerman13 mei, 2014

Bordspel Ortus maakt de overstap van fysiek naar digitaal en ontwikkelaar Firebrush Studios neemt die taak op zich. Via Kickstarter heeft het team uiteindelijk driemaal zo veel geld opgehaald als gepland, maar dit was dan ook hun tweede poging. De eerste was minder succesvol.

Firebrush Studios stond er ook al mee op Indievelopment: Ortus. Ortus is een snel te spelen tactisch bordspel voor twee spelers, oorspronkelijk bedacht en ontwikkeld door board game designer Joost Das. Ortus is al speelbaar als fysiek bordspel, maar wordt gedigitaliseerd door Firebrush. Binnenkort komt de game uit op zo’n beetje alles dat draagbaar, mobiel, maar op z’n minst een tablet of smartphone is: Microsoft Surface, Apple iOS and Android. Verwacht wel, ondanks dat het snel te spelen is, genoeg diepgang waar je even voor moet gaan zitten.

Energie

“Het spel Ortus is een bordspel waarin twee spelers elkaar bevechten”, legt Martijn Poels, ontwikkelaar bij Firebrush Studios uit. “Het spelbord is een arena met hexagonen tegels, waarvan sommige energiebronnen zijn.” Het bezetten van deze bronnen levert extra energie op. Er is een vaste kern in het midden. “Het vechten, maar ook lopen en verdedigen, gebeurt door middel van die energie. Er zijn twee manieren om te winnen:  de speler maakt acht kills en krijgt zijn gids op de kern of aan het begin van de beurt heeft één van de spelers vijf energiebronnen bezet.”

“Door een goede balans te vinden tussen energie gebruiken en bewaren, krijg je de tegenstander op de knieën”, legt Poels verder uit. Ortus is opgedeeld in twee varianten: een leerling- en een meestervariant. “In de leerlingvariant zijn de beschikbare krijgers melêe- en afstandskrijgers, beide met hun eigen aanval.” Deze versie zorgt ervoor dat iedereen de basis binnen een paar minuten in de vingers heeft.  De meestervariant gaat veel dieper is veel tactischer door de vier unieke krijgers. “Elke krijger is gespecialiseerd in één van de basiselementen, elk met zijn eigen krachten en zwaktes. Positioneren en het slim plannen van je aanvallen wordt nu nog veel belangrijker.”

De jongens van Firebrush hebben twee keer een Kickstarter gedraaid, de eerste keer is helaas mislukt. “Dit was te wijten aan te weinig buzz en we hadden toen niet, zowel bij het bordspel als de digitale versie, breed ingezet.” De tweede keer draaide het puur op het bordspel, maar dan met de digitale versie als extra bonus. “De succesfactoren waren de vele positive reviews van bordspellensites, blogs, YouTube-kanalen en Kickstarter exclusives met goede stretchgoals.”

Succes

De Kickstarter was een heftige periode, geeft Poels aan. “In 31 dagen tijd hebben we veel communicatie en marketing gedaan via social media en Kickstarter. Gelukkig was er de tweede keer ook veel mond-op-mond-reclame.” Ter vergelijking, de eerste keer was bijna de helft van de backers vrienden en familie. “De tweede keer hebben we het slimmer aangepakt en was het aandeel familie en vrienden vele malen kleiner.” In juli 2013 vroeg de ontwikkelaar 6.000 euro en kreeg uiteindelijk bijna het drievoudige: meer dan 16.000 euro is via Kickstarter opgehaald.

Firebrush Studio wil het maximale uit de mobile platforms halen. “Ortus kan op een telefoon of tablet gespeeld worden die tussen twee spelers in ligt en  door middel van het unieke kantelsysteem hoeven zij het apparaat niet om te draaien. Ook kan via het netwerk tegen vrienden gespeeld worden die verder weg wonen ​ en kunnen​ onbekende spelers  worden uitgedaagd. Op dit moment is de studio druk bezig met de alpha-versie. “Onze inschatting is dat we eind derde, begin vierde kwartaal van dit jaar live te kunnen gaan”, aldus Poels.

ortus

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.