Nieuws
Now Reading
Reportage • Saamhorigheid is een belangrijk deel van Indietopia in Groningen
0

Reportage • Saamhorigheid is een belangrijk deel van Indietopia in Groningen

by Alessandra van Otterlo9 mei, 2014

De officiële opening is nog niet geweest, maar toch nam Control alvast een kijkje in het Groningse Indietopia. Een verzamelplaats voor indies. En meer.

Zo’n tien indie studio’s zijn net een week geleden verhuisd naar de eerste etage van een pand aan de Grote Markt in Groningen waar ze samen in één ruimte werken aan hun games. Mendel Bouman, de drijvende kracht achter Indietopia, en het afgelopen weekend gehouden Indie Gameleon, verontschuldigt zich voor de wat rommelige indruk. “Het systeemplafond en het oude vinyl hebben we er al uit gesloopt, maar er moet nog flink wat gebeuren.”

indietopiaA

 

Vervolgens somt hij een lijstje op van taken die er nog liggen. Taken die Bouman niet alleen hoeft te volbrengen. “Indietopia heeft geen personeel in dienst. Van alle bedrijven wordt verwacht dat ze ook helpen het geheel draaiend te houden en te helpen. Dat kan zijn door bijvoorbeeld de lunch te halen, te stofzuigen of de toiletten schoon te houden.” Die saamhorigheid is een belangrijk deel van Indietopia. Bedrijven hebben geen eigen kantoor. De verdieping is een open ruimte met daarin eilanden van tafels. Bouman: “Als een bedrijf groot genoeg is hebben ze een eigen eiland. De kleinere bedrijven of de een-pitters delen een eiland.” Op het eerste gezicht heeft het veel weg van een game-jam. Er wordt overlegd, gelachen, maar ook geconcentreerd gewerkt.

Work for hire

De verbondenheid gaat verder dan het delen van een ruimte en tafels. Er wordt ook echt samengewerkt. Waar het ene bedrijf tekort schiet vult het andere zonodig aan, met de Indietopia organisatie als overkoepeling. Zo doen ze ook gezamenlijk work for hire. “We werden gevraagd of we ook in opdracht games konden maken.” vertelt Bouman. “Komt zo’n verzoek binnen dan gooien we het in de groep om te bepalen of het binnen de planning past en of het budget toereikend is. Is dat het geval dan stellen we een team samen om de klus te klaren.” Op dit moment zijn er twee work for hire projecten waar aan wordt gewerkt.

IndietopiaC

Ook heeft Bouman samen met Shan Poon (oud PR en Marketing manager van Two Tribes) een publishing tak op gezet: Indietopia Games. De eerste game (waarvan we de titel nog niet bekend mogen maken) is een twin stick shooter die ontstaan is uit een Global Game Jam project. Eind deze maand of begin juni komt deze uit op Steam. De hele Greenlight procedure hebben ze over mogen slaan. Developers die niet in het pand zijn gevestigd kunnen hun games ook door Indietopia laten uitgeven. Maar dan kost het iets meer dan voor Indietopiers.

Utopie

Tot dusverre klinkt is het allemaal heel praktisch voor een ‘onbereikbaar ideaal’. Maar daar brengt een ander idee van Bouman verandering in. “Met een vooruitstrevende IP jurist uit Groningen zijn we aan het kijken of we IP rechten op games op een andere manier kunnen vormgeven. Ieder lid van het team krijgt een deel van het IP. Als later de wegen scheiden en een teamlid binnen een ander bedrijf het IP gebruikt voor een andere game krijgen alle leden van het originele team ook van die game een deel van het geld.” Het klinkt als een echte utopie, maar het zou zomaar kunnen dat Bouman met zijn tomeloze enthousiasme ook dit voor elkaar krijgt.

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).