Nieuws
Now Reading
Nieuws • Erop of eronder voor Firedroid Games: Ice Cream Nomsters moet het verschil maken
0

Nieuws • Erop of eronder voor Firedroid Games: Ice Cream Nomsters moet het verschil maken

by Wesley Akkerman7 mei, 2014

Het is erop of eronder voor Firedroid Games. Hun eerdere games waren helaas niet zo succesvol als gewenst dus zet het team met Ice Cream Nomsters alle zeilen bij. “Als deze game niet genoeg opbrengt stoppen we met het maken van games in de huidige vorm.”

Firedroid Games, bekend van Barrr en Kings can Fly, werkt op dit moment aan het hectische time management spel Ice Cream Nomsters. In het spel bezorgen spelers ijs door het pad van de vrachtwagen te tekenen. Het doel is om zo veel mogelijk ijs weg te brengen voordat de temperatuurmeter (de timer) volloopt. Naarmate spelers verder komen, worden ze geconfronteerd met puzzelelementen zoals blokkades en eenrichtingswegen.

Ontwikkelaar Roy van der Veen geeft aan dat het design van de game onbewust is beïnvloed door hun eerdere werk. “De stijl zit er erg dik in; het is vrolijk en optimistisch. De wat hectische time management aspecten van Ice Cream Nomsters zijn geïnspireerd door Barrr. Ook zijn we door Kings Can Fly waarschijnlijk beter na gaan denken over de focus en indeling van de levels. Hierdoor zijn ze afwisselend en hebben we de verschillende soorten wegen en opties leuk kunnen implementeren.”

De jongens en meiden van Firedroid hebben meerdere prototypes gemaakt op het idee van paden trekken. “Iets wat we leuk vinden om te doen op een touchscreen, maar niet vaak zien in andere mobile games”, legt Van der Veen uit. “Het idee om een pad te trekken voor een bezorger die goederen aflevert kwam daar als beste idee uit voort.” Dat was nog maar de eerste helft van het concept; er moest nog wat context bij.

Het idee van het ijs kwam uit een ander concept dat draaide om het racen met ijsco-trucks in een schaduwrijke omgeving, waarbij je moest zorgen dat je ijs niet smolt. “Ons oorspronkelijke idee was dat je het ijs moest bezorgen bij huizen die er wat apart uitzagen. Onze grafische artists kwamen hierop echter met zo veel leuke monsterhuisjes aanzetten dat we daar gewoon in mee zijn gegaan.” En zo is Ice Cream Nomsters uiteindelijk geboren.

In vergelijking met Kings can Fly is de schaal van Ice Cream Nomsters veel kleiner. “Kings Can Fly was een forse game die we vooral hebben kunnen maken omdat we er tijdens ons afstuderen een flinke tijd fulltime mee bezig konden.” Nu werkt het jonge ontwikkelteam parttime als Firedroid. “Met twee dagen per week is zo’n project simpelweg te groot, we hebben geen zin in een ontwikkeltraject van jaren.”

Daarnaast is een ontwikkeltraject van enkele jaren op de snel bewegende mobiele markt niet handig. “Kleinere games passen goed bij de mobiele markt en een groot voordeel aan een kleinere core is dat we ons veel bezig kunnen houden met de content, wat in de variatie in de levels goed te zien is.” Dat is nodig, want het is meer dan ooit belangrijk voor Firedroid Games om van deze game een succes te maken: hun bestaan hangt er van af.

“Als deze game niet genoeg opbrengt stoppen we met het maken van games in de huidige vorm. Firedroid zal wel blijven bestaan, want we willen onze games natuurlijk in de app-stores houden. Daarnaast zullen we actief blijven met bijvoorbeeld de Global Game Jam en/of wat kleine projecten, maar zullen geen vaste studio meer zijn. Dit zou natuurlijk jammer zijn maar we zijn van mening dat we dan zeker een goede poging hebben gedaan!”

Daarvoor is een heel marketingplan uitgedacht. Een continue stroom aan berichten op social media, ondersteund door grotere releases zoals de gameplay trailer, teaser trailer en de release van de website moeten gaan helpen. “We trachten ook meer contact met journalisten te onderhouden en minder terughoudend te zijn in het contact. Bij Kings Can Fly hebben we namelijk één grote push gedaan rond de release, waardoor mensen niet op de hoogte waren van de releasedatum en de game nog niet vaak hadden gezien.”

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.