Nieuws
Now Reading
Interview • Two Tribes kijkt weer naar de toekomst en werkt nu aan twee games
0

Interview • Two Tribes kijkt weer naar de toekomst en werkt nu aan twee games

by Wesley Akkerman6 mei, 2014

Nu Two Tribes de doorstartfase achter de rug heeft, kijkt het naar de toekomst. Naast de 2D shooter waar het team nu aan werkt, wordt de eerstvolgende game Swords and Soldiers HD voor Wii U. Collin van Ginkel, medeoprichter van Two Tribes, verwacht dat die game qua verkopen het evengoed doet als de andere games op Wii U. “Maar het zal geen financiële zekerheid opleveren.”

Het gaat weer goed met Two Tribes. Nadat de Amersfoortse ontwikkelaar vorig jaar helaas negen man heeft moeten laten gaan, is de focus teug. Hoewel het vierkoppige team nog went aan de nieuwe situatie, vindt medeoprichter Collin van Ginkel het fijn terug te zijn bij de roots van de studio. Van Ginkel managet nu veel minder dan eerst en kan zich concentreren op games maken; daar haalt hij immers de lol vandaan uit z’n werk. “Maar ik realiseer me dat we met dit kleine team nooit zo veel werk kunnen verzetten als met een groot team, maar per saldo doen we nu wel veel meer.”

Eén van de eerste projecten waar Two Tribes 2.0 aan werkt, is de HD-versie van Swords and Soldiers (van Ronimo Games) voor Wii U. “Het was ons eigen idee om dat te doen”, legt Van Ginkel uit. “We hadden de iPad- en iPhone-versies gedaan en Rush en Edge al naar Wii U gebracht. En de iPad-versie was goed te vertalen naar de GamePad, want het had al een touchscreen interface en draaide op onze eigen engine.”De enige eis was dat de game wel voor Swords and Soldiers 2 zou uitkomen. “Maar goed, we kennen elkaar ook goed, dus het is simpel te regelen.”

Swords-and-SOldiers (1)

Omdat Two Tribes al ervaring heeft met Wii U development en Swords and Soldiers al op hun eigen engine had draaien, liep het team tegen weinig technische drempels aan. Nieuw was wel dat er nu sprake is van multiplayer op twee schermen: dus de speler op de GamePad ziet wat anders dan die op de tv. “Daar kwam wel even wat bij kijken; niet omdat het technisch moeilijk is, maar omdat we dat nog nooit gedaan hadden.

Naast Two Tribes’ ervaring op Wii U, maakte de ontwikkelaar ook games voor Wii. Wat zijn volgens Van Ginkel de grootste verschilen tussen beide platformen, los van de GamePad? “Het is echt een heel ander apparaat. GameCube en Wii waren grotendeels dezelfde techniek, maar Wii U is gewoon een stap verder. Het is meer alsof je voor een pc werkt.” Vooral grafisch bewandelen GameCube en Wii een zijpad dan waar de rest van de wereld heenging. “Op Wii U spring je door minder hoepels om er wat leuks uit te halen en dat is voor kleine studios alleen maar een voordeel.”

Een minder groot voordeel is de installed base van het apparaat. Desondanks verwacht Van Ginkel dat Swords and Soldiers HD het niet slechter gaat doen dan hun eerdere releases op Wii U, maar financële zekerheid voor het komende jaar is ook niet realistisch. “De games die nu uit zijn, leveren  geld op; genoeg voor de huidige vorm.” Maar Two Tribes heeft net de doorstartfase achter de rug en zit nu ook in de productiefase van hun nieuwe game. “Als we merken dat we echt beter kunnen presteren met iemand erbij zullen we het overwegen.” Maar van een echt groeiplan is vooralsnog geen sprake.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.