Nieuws
Now Reading
Interview • Powargrid al drie jaar in de maak: “We zijn perfectionisten”
0

Interview • Powargrid al drie jaar in de maak: “We zijn perfectionisten”

by Wesley Akkerman29 april, 2014

Wee Free Studio werkt al drie jaar aan de turn-based strategy game Powargrid. Drie jaar is een behoorlijke lange tijd; beide oprichters waren nog niet bekend met Unity 3D toen ze begonnen aan het project én hun perfectionisme maakt dat het zo lang duurt. “We willen met Powargrid een game maken waar we echt tevreden over zijn.”

“De beste vergelijking met andere spellen is dat het ergens ligt tussen schaak en go aan de ene kant en Starcraft aan de andere kant”, vertelt Michiel Konstapel, medeoprichter van en programmeur bij Wee Free Studio, over de turn-based strategy game Powargrid. “We hebben vooral gemikt op het maken van een spel dat gemakkelijk te leren is, maar, dat dankzij de diepte, moeilijk genoeg is om echt onder de knie te krijgen.”

Je begint een potje Powargrid met een aantal powerplants. Wanneer je de powerplants van je tegenstander hebt opgeblazen, heb je gewonnen. Om te winnen moet je een goede balans vinden tussen het verdedigen van je eigen powerplants, het claimen van territorium en het aanvallen van je tegenstander. De andere oprichter, Willem de Neve, bedacht Powargrid aanvankelijk als bordspel, maar de mannen kwamen er al snel achter dat het in digitale vorm beter werkt.

“Naast de mogelijkheid om potjes te spelen tegen onze AI, die best pittig is om te verslaan, of tegen anderen via multiplayer, hebben we ook een campaign opgezet.” De doorspeeltijd ervan schatten ze in op zo’n vier uur wanneer ze hem helemaal af hebben. “In de campaign ben je een rekruut in het leger van de blauwe blobbies. Je wordt op pad gestuurd door de altijd charmante Commander Grak, die je gaandeweg ook het spel uitlegt.”

powargrid2

Drie jaar is Powargrid al in ontwikkeling; behoorlijk lang voor een onafhankelijk project. Dat komt onder andere doordat zowel De Neve als Konstapel niet fulltime aan de game kunnen werken vanwege hun banen. Ook de overstap naar Unity3D, vanuit Java, het gebrek aan kennis over het programma en hun perfectionisme maakt dat het lang duurt. “Een hoop van de vaardigheden die nodig zijn om een spel in Unity te bouwen hebben we van nul af aan moeten leren.”

“We willen met Powargrid een game wegzetten waar we echt tevreden over zijn. We zijn niet bang om een deel van het spel af te breken en op een betere manier weer op te zetten.” Twee weken geleden kwamen ze er tijdens een lunch bij de Dutch Game Garden bijvoorbeeld achter hoe ze het beste de tweede missie van de game kunnen omgooien. “Het doel van de missie is gelijk gebleven, maar het speelveld en de dialogen gaan op het moment grondig op de schop.”

Maar dat soort dingen kosten tijd. Daarom weetweten Konstapel en De Neve ook niet precies wanneer Powargrid gelanceerd wordt. “Met een slag om de arm mikken we op het einde van de zomer voor onze bèta release, die dan vijf euro kost. Maar dan moet de campaign wel af zijn. Daarna gaan we verder met het repareren van bugs en het verbeteren van de ‘look and feel’ van Powargrid. We hopen begin 2015 een volledige versie op Steam te hebben. We staan in ieder geval al op Greenlight.”

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.